از تبعیض نهادینه تا اخراج اجباری
آیا ایران می‌تواند نقش خود به‌عنوان همسایه‌ای مسوول و دلسوز را ایفا کند، یا اینکه شاهد ادامه مهاجرستیزی و تبعیض سیستماتیک خواهیم بود؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۲۲    ۱۴۰۳/۷/۳ کد خبر: 176067 منبع: پرینت

با سقوط جمهوری و حاکمیت طالبان بر افغانستان، موجی از فرار، بی‌خانمانی و ناامیدی در میان شهروندان افغان پدید آمد. هزاران نفر که از تعقیب و انتقام‌جویی طالبان می‌گریختند، راه ایران را در پیش گرفتند، با امید به یافتن پناه و آرامش. اما این پناهجویان افغان، به جای امنیت و حمایت انسانی، در ایران با موجی از تبعیض، توهین، و سیاست‌های مهاجرستیزانه روبه‌رو شده‌اند. اکنون، این بحران ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و به مرحله‌ای نگران‌کننده رسیده است، جایی که مهاجران در سایه تبعیض ساختاری و اخراج‌های اجباری در وضعیت دشواری به‌سر می‌برند.

سیاست‌های تبعیض‌آمیز و فشارهای نهادینه؛
در ماه‌های اخیر، سیاست‌های رسمی ایران در قبال مهاجران به شدت تغییر کرده است. این تغییرات بیشتر به شکل قوانین و مقرراتی ظاهر شده‌اند که به‌صورت سیستماتیک حقوق اولیه این پناهجویان را نقض می‌کند. یکی از بارزترین نمونه‌های این روند، دستور قضایی ممنوعیت فروش نان به پناهجویان در برخی مناطق ایران بود. این اقدام، که با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی برخی مقام‌های ایرانی مواجه شد، در واقع نماد کوچکی از سیاست‌های گسترده‌تر و فراگیر مهاجرستیزانه در ایران به‌شمار می‌رود.

در کنار این اقدام، قوانین سختگیرانه‌تری نیز وضع شده که اقامت، اشتغال و حتی تحصیل فرزندان پناهجویان را در ایران محدود کرده است. مقامات محلی در استان‌هایی مانند فارس و کرمان، اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه خدماتی به اتباع "غیرمجاز" ارایه نخواهد شد، و تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از حضور این پناهجویان در جامعه ایرانی به کار گرفته خواهد شد. موج این تصمیمات، برچسب‌های "غیرقانونی" و "مزاحم" به پناهجویان زده و زمینه تبعیض نژادی و قومی علیه آنان را تقویت کرده است.

کارزارهای مجازی و ترویج مهاجرستیزی؛
فضای مجازی نیز به بستری برای مهاجرستیزی تبدیل شده است. در شبکه‌های اجتماعی، کارزارهای مختلفی علیه حضور مهاجران راه‌اندازی شده و برخی از این مهاجران به‌عنوان مسوول ارتکاب جرایم و مشکلات اجتماعی معرفی شده‌اند. اخبار نادرست و گمراه‌کننده در این زمینه، ذهنیت عمومی مردم ایران را به‌طور خطرناکی تغییر داده و نفرت علیه مهاجران را در سطح جامعه تشدید کرده است.

به‌رغم اینکه برخی مقام‌های ایرانی به‌ویژه در سطح دیپلماتیک و فرهنگی به تمدن مشترک میان ایران و افغانستان تأکید می‌کنند و مهاجرستیزی را ناپسند می‌دانند، اما در عمل، فضای سیاسی و اجتماعی ایران به‌شدت علیه این پناهجویان شکل گرفته است. مقام‌های قضایی و امنیتی بارها اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا پایان سال، تعداد زیادی از پناهجویان را اخراج کنند. این سیاست‌ها نشان از تشدید فضای ضد مهاجر در ایران دارد که تنها به افزایش رنج و بی‌پناهی این افراد منجر خواهد شد.

صدای پناهجویان: "از بد حادثه به اینجا پناه آوردیم؛
بسیاری از پناهجویان که از ستم طالبان به ایران گریخته‌اند، اکنون خود را در وضعیت بی‌ثبات و بی‌پناهی می‌یابند. حکیمه مهدوی، یکی از فعالان حقوق زنان، که پس از شکنجه‌های وحشیانه طالبان به ایران پناه آورده است، می‌گوید که در این کشور نیز از تبعیض و فشار مصون نبوده است. او از مقام‌های ایرانی درخواست می‌کند که وضعیت مهاجران، به‌ویژه زنان و نظامیان پیشین که به‌خاطر انتقام‌جویی طالبان به ایران پناه آورده‌اند، مورد توجه قرار گیرد. حکیمه تأکید می‌کند که هیچ انسانی از زندگی تحت تحقیر و توهین خوشحال نیست، اما این پناهجویان از بد حادثه مجبور شده‌اند که در چنین شرایطی زندگی کنند.

یکی از نظامیان پیشین، که به‌دلیل مسایل امنیتی نامش را فاش نکرده است، می‌گوید که فضای زندگی برای نیروهای امنیتی پیشین در ایران به شدت تنگ شده و آن‌ها هر لحظه با خطر اخراج اجباری به افغانستان، جایی که احتمالاً در انتظار شکنجه یا مرگ هستند، روبرو هستند. او از مقامات ایرانی می‌خواهد که از اخراج این افراد به افغانستان و سپردن آن‌ها به دست طالبان خودداری کنند و مسوولیت انسانی و همسایگی خود را ادا کنند.

واکنش‌های جهانی و آینده بحران؛
در حالی که این بحران هر روز پیچیده‌تر می‌شود، نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری تاکنون نتوانسته‌اند تأثیر ملموسی در بهبود وضعیت پناهجویان در ایران داشته باشند. بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، در ماه‌های اخیر بیش از ۹۶ هزار نفر از افغانستان به کشورهای همسایه ایران و پاکستان گریخته‌اند. در همین بازه زمانی، بیش از ۶۳ هزار نفر نیز به دلیل شرایط سخت و فشارهای وارده به افغانستان بازگشته‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت پناهجویان در کشورهای میزبان، به‌ویژه ایران، به مراتب بحرانی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

شکاف میان سیاست و عمل؛
گرچه رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، در سال ۱۳۹۴ دستور داده بود که هیچ کودک مهاجر، حتی آن‌هایی که به‌صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند، اما در عمل، این فرمان در سطوح اجرایی نادیده گرفته شده است. بسیاری از کودکان مهاجران از دسترسی به آموزش محروم شده‌اند و بزرگ‌سالان نیز در برابر فشارهای اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته‌اند. برخی از مقام‌های ایرانی ادعا کرده‌اند که به دلیل فشارهای اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند تعداد بالای مهاجران را مدیریت کنند، اما این توجیه‌ها در برابر نقض حقوق انسانی پناهجویان توجیه‌پذیر نیست.

پایانی بر بحران؟
این بحران همچنان ادامه دارد و تا زمانی که ایران به تعهدات بین‌المللی خود در قبال مهاجران احترام نگذارد و سیاست‌های مهاجرستیزانه را تغییر ندهد، وضعیت پناهجویان در این کشور رو به وخامت خواهد رفت. نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری باید فشار بیشتری بر ایران وارد کنند تا این کشور به تعهدات خود در قبال پناهجویان عمل کند و از تکرار فجایع انسانی جلوگیری کند.

بحران پناهجویان در ایران، نمایان‌گر شکاف عمیق میان سیاست‌های داخلی این کشور و ارزش‌های انسانی جهانی است. آنچه اکنون در جریان است، فراتر از مهاجرت یا جابجایی مرزی است؛ این یک بحران انسانی است که وجدان جهانی را به چالش می‌کشد. آیا ایران می‌تواند نقش خود به‌عنوان همسایه‌ای مسوول و دلسوز را ایفا کند، یا اینکه شاهد ادامه مهاجرستیزی و تبعیض سیستماتیک خواهیم بود؟ آینده این بحران در گرو تصمیمات کنونی ایران و فشارهای بین‌المللی برای تغییر این وضعیت است.

حامیه نادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تبعیض
اخراج
نظرات بینندگان:

>>>   به نویسنده محترم
از سازمانهای جهانی بخواهید تحریمها را از ایران بردارند وحسابهای دلاری ایران را باز کنند وکمک های ملل به ایران واریز شود ما هم افغانها را در کشورمان جای میدهیم طاهرا سازمانهای جهانی به حرف شما افغانها گوش میدهند
ههههههه

>>>   آیا بهتر نیست ارزشهای انسانی را از کشور خودتان بخواهید واز جامعه جهانی بخواهید که کشورتان را وادار کند تا ارزشهای انسانی وحقوق زنان وکودکان را در کشورتانرعایت کنید به جای اینکه اینقدر وقیحانه این حقوق را از همسایه ایران طلب میکنید ظاهرا چه باسواپ وچه بی سوادتان ژن طلبکاری در تک تک سلولهایتان وجوددارد البته همراه با نژاد پرستی نهادینه شده در وجودتان وخودبرترربینی قومی

>>>   لطفا حقوقتان را از کشورتان بخواهید

>>>   شما برای ایران وهمسایتلن چه کردید؟!!!!!

>>>   برخورد با مهاجران غیرقانونی مصداق تبعیض نیست.....

>>>   افغانها همه مسایل را از چشم خود ومنفعت خود میبینند ولی یکبار هم از چشم ملت ایران ودولت ایران به قضیه نگاه کنید ببینید مردم ایران از این هجوم مهاجران کشور همسایه چه میکنند فشار اقتصادی بردوش مردم ایران است مردم مورد تجاوز وقتل قرار میگیرند کار کارگر ایرانی از دستش میرود سفره کارگر ایرانی خالی میشود همین الان چقدر از کارگران معدن در طبس زیر زمین دفن شدند کارگرانی که با کف حقوق سخترین کار را میکردند چون جای کارشان را افغانی گرفته ومجبور است در معدن وهرجایی که کاراست با جانش باری کند تا نان سر سفره خانوادش ببرد
..... تو را به خدا تورا به هر چیزی که به آن اعتقاد دارید با نوشتن این مقالها خود را برحق ومظلوم جلوه ندهید حقتان را از طالبان از آمریکا از هر که شما را به این روز انداخت از اشرف غنی که کشورتان را فروخت از دولتمردان خودتان بخواهید این مقاله ها نتنها مشکلی را حل نمیکند باکه مهاجران را پرروتر وجریحتر وحق به جانب تر ومردم ودولت ایران را عصبانی تر ومهاجر ستیز تر میکند
والسلام

>>>   ایران بر سر طالبان قمار بزرگی زده است و برای دلخوش کردن طالبان هرچه فرمان ملا هبت است با دوچشم گفتن انجام میدهد .
اما
اما
ایران بازنده بزرگ این قمار است
چونکه طالبان بستر نرم و گرم و پول وافر و چشمان آبی غربس ها را بر ....آخوند ها بیشتر اهمیت میدهند ، چرا که خود ریش دارند و زیر هر تار ریش شان میدانند که چه خبر ها است.
ما گفتیم و شما خواهید دید.

>>>   ایرانیها چرا از مهاجرین مینالند؟
همین دولت شما بود که از طالبان حمایت کرد و آنان را بر قدرت نشاند
حالا باید جور رفتارهای سیاسی شان را ببینند.
در این میان مردمان دو کشور است که قربانی شدند.
شیما کابل

>>>   ایران خواسته یا نا خواسته جبهه داعش را تقویت میکند ، چونکه نظامیان سابق در صورت اخراج اجباری برای فرار از کشته شدن به دست طالب ترجیح میدهند که به داعش بپیوندند و در آنصورت در قدم اول طالب و در قدم دوم ایران در مرز های شرقی خود با چالش مواجه خواهد شد.

>>>   زهی خیال باطل که ایران بخواهد نقش همسایه ای خوب را بازی کند
تاریخ ومردم شاهداین ماجراهستن

>>>   سلام برنویسنده بشدت گرامی انسان و مسلمان خانم حامیه نادری
وقتی که اشرف غنی آب رو به روی مردم سیستان بست و مردم شما هم از آن طرفداری وسپس به حاکمان و مردمان ایران فحاشی کردند چرا یک نوشته ای در همین سایت برای دفاع از همسایه و مردمانش ننوشتی ؟امثال شماها در مواقعی که ضعیف هستیدادعای انسانیت و اسلامیت ویا حق همسایگی می کنید ولی اگر کمی قدرت داشته باشید از یزید و اسراییلیان بدارید.جالب اینجاست که مردمان شما برهمان مناطقی که آب برروری آن بسته شده در ان زندگی میکنند و مردم ما هیچ اقدام سویی نسبت به مردمان شما ندارند.ولی اگه ایران بخواهد از کمترین حق میزبانی خود دفاع کند ویا بسیار اندک مقابله به مثل کند بازهم همسایه بد ونژاد پرست میشود.
در ضمن یادمان هست که شما با مردمان آواره پاکستان و تاجیکستان چه برخورد بدی کردید که ادعای اسلامیت و انسانیت شما رو برای همیشه ازبین برد وبیچاره آن مردمان بسیاراندک تاجیکستان که سالیان سال هنوز در کشورشماهستندولی تابعیت ویا اقامت کشور شما رو ندارند .ای کاش یک مقاله ای در این باب برای این مردم مسلمان می نوشتی تا حداقل نشان‌دهنده عمل به شعار انسانیت و اسلامیت شما نویسنده گرامی باشد.
در ضمن ایران هرکار خوب یا بدی کند شما ایران را دشمن درجه اول خود خواهید دانست پس چه انتظاری از دشمن دارید. بازهم ما با دشمنی مردمان و حاکمان شما با ایران به اندازه دانه ی ارزنی مقابله به مثل نکردیم ولی اگر بخواهیم اینکار را بکنیم اکثریت مردم شما با افغانی با ارزش خود نخواهد توانست بنزین بزند ویا اندکی نان بخرد.سعی کن در نوشته هایت کم انصاف داشته باشی تا آب در آسیاب دشمنان ایران نریزی .
از طرف یه ایرانی بد

>>>   اینگونه مقاله های .... چه مشکلی را حل میکند؟.

>>>   این دو کشور دویست سال پیش توسط افغانها طبق قرارداد پاریس از هم جدا شدن
در زمان عبدالرحمن خان تعداد زیادی افعانی وارد ایران شدند بعدها گروهی که به آوارگان کابلی مشهور شدن اومدن در زمان پهلوی اول و در زمان پهلوی دوم هم‌چهارصد هزار نفر از افعانستان به ایران اومدن
در پنجاه ساله گذشته هم جماعت طلبکار روز به روز به ایران می آیند

>>>   قشنگ معلومه نقشه آمریکا و انگلیس هستش که با اون خروج تعداد زیادی افعانی به ایران بیان بعد با فشار رسانه ای اینها رو ماندگار کنند تا تنش و ترکیب جمعیت در ایران صورت بگیرد

>>>   باید به حامیه نادری گفت
هیچ کشور هیچ سازمانی نمی تواند به ایران فشار بیاورد پس تهدید را برای خودت نگهدار
اما چاره کار
ترکمنستان ازبکستان تاجیکستان کشورهای همسایه افعانستان که با اقوام داخل افعانستان اشتراکات قومی دارند
با مذاکره با این کشورها موضوع حل می شود

>>>   تصميم شورای امنیت ملی ایران هست
و حتما تمام غيرمجاز ها اخراج می شوند

>>>   وقاحت حدی دارد
کدام گریخته از طالبان
این پشتونهای ساکن ایران از طالبان گریخته اند؟

>>>   ایرانیها چرا از مهاجرین مینالند؟
همین دولت شما بود که از طالبان حمایت کرد و آنان را بر قدرت نشاند
حالا باید جور رفتارهای سیاسی شان را ببینند.
در این میان مردمان دو کشور است که قربانی شدند.
شیما کابل

>>>   شیما از کابل
خودت به حرفت اعتقاد داری آیا ایران طالبان را به قدرت رساند یا آمریکا وانگلیس وونوکرهایش اشرف غنی و…. که دودستی کشور را به طالب دادند وشما مردمی که گریختید ایران به عنوان همسای چه باید میکرد آخر کمی مغز وشعور ودرک همدخوبذچیزی است همین الان هفتهای هشتاد میلیون دلار به حساب طالبان واریز میشود هیچ وقت از اون مغز زنگ زدهات پرسیدی برای چه؟
عامل این مصیبت فقط وفقط وفقط خودتان هستید وآن رییس جمهور چمدان به دست فراریتان
ایران برحسب سیاست مجبور است با طالبان تعامل کند بخ خاطر شیعیان در اففانستان ومهاجران درایران
در ضمن ایران طالبان را به رسمیت نشناخته فقط به خاطر مهاجران سفارت داده برو سرچ کن وبخوان
واقعا شما افغانها هر چه شود تقصیر ایران میاندازید ولی یک روز خواهید فهمید که فقط ایران بود که به داد شما رسید چوب این بد طینتی وبد ذاتیتان را میخورید کم اینکه در بیست سال جمهوریت خدارا بنده نبودید وایران را به هر روشی تحقیر میکردید ودشمن مپنداشتید ولی باز هم سر سفره ما ایرانیها هستید خداروببین

>>>   شما از کابل
آیا ایران طالبان را به قدرت نشاند؟!!!!
پس نشستها در دوخه قطر چه بود؟
دفتر طالبان در دوحه ؟
آیا فکر نمیکنی که خودتان ودولتمردانتان با همفکری آمریکا وانگلیس کشورت را دودستی به طالبان تقدیم کردندواشرف غنی با چمدانی پر از دلار فرار کرد
ایران به عنوان یک کشور که همسایه بدی مثل افغانستان دارد مجبور است به رابطه با طالبان وقتی در بیست سال جمهوریت شما با آمریکا واسراییل رابطه داشتید ما نباید دخالت میکردیم چون میگفتید به کسی ربط ندارد الان هم به شما ربط ندارد ما با چه کسی رابطه داریم ما در فلات ایران هزاران سال است پابرجاییم وگلیممان را از آب بیرون کشیدهایم تو برو فکر خودت باشد که همیشه آوزان وآواره ایید بااین تحلیل سیاسییت مرزهای سیاست راذجابحا کردی

>>>   قدر ایران و ایرانیان رو بدونید که اگر ایران همسایه شما نبود و عربستان و ترکیه بودند آنوقت باید برای آمدن به ایران از این کشورها می گذشتید و آرزو و رویای خوردن آب و نان ایران را می داشتید .

>>>   خدا وکیلی ما 40ساله ایران زندگی می کنیم مردم خوب بسیار دیدیم رفیقان صمیمی من بیش از 20ساله که باهمیم کم ندیدم آدم خوب از انصاف دور است همه را به یک چشم ببینیم صادقانه بگم از من بپرسی بیشتر کامنت گذارها به اسم ایرانی به دو دسته تقسیم می شوند

دسته اول یک عده مفتخور بی عرضه که بعداز سالها مفتخوری به جایی نرسیده و همه از نظرش مقصر هستند مثلاً یک افغانستانی ببیند ماشین خوبی سوار است زندگی روبراهی دارد فکر می کند این افغانستانی ارث پدرش را خورده یا از یارانه نان اوست که وضعش خوب شده یا نمی‌فهمد یا ترجیح می دهد نفهمد یک افغانستانی در ایران یا کارگر است یا کارگر زاده حالا از کجا آورده ماشین و خانه خوب دارد برادر ماهم سرزمینی داریم اکثرا در کشورمان صاحب ملک و باغ هستیم بافروش میراث پدری خود زندگی نسبی در ایران فراهم می‌کنیم با کارگری و نون در آوردن از ته چاه یا تمیز کردن زیر حیوانات و هزاران کار سخت امور زندگی را می چرخانیم اگر تو در کشورت به هر دلیلی موفق نشدی مقصر افغانستانی نیست

گروه دوم اینها مزدوران اسراییلی هستند با برنامه و هدف به دنبال تفرقه بین دو کشور هستند به دلایلی که معلوم است
دوستان ایرانی واقعیت این است افغانستانی باشد یا برود در زندگی شخصی شما تاثیر آنچنانی نخواهد گذاشت
جز اینکه کارگاههای کوچک تعطیل میشود کار پیمانکاری و ساختمانها به کندی پیش می رود بنابراین قیمت کارگر بالاتر می رود و همین تورم بر مسکن هم تاثیر منفی خواهد گذاشت بسیاری از تولیدی های کوچک محو و صاحبانشان مجبور به کارگری خواهند شد چون جمعیت کارگر کم میشود بله دستمزد کار گر زیاد میشود لیکن روی قیمت تمام اجناس تاثیر بسزایی خواهد گذاشت مرغداری‌ها گاوداری ها مزارع همه خسارت خواهند دید

الان می‌خواین بگین شما برین عیب نداره ما خودمون جمعش می کنیم ؟نظر مسولیون شما چیز دیگریست اگر این ظرفیت در ایران وجود داشت شک نکنید حتی یک افغانستانی مجاز هم حق نفس کشیدن در ایران را نداشت تعارف را کنار بگذاریم من بمیرم شما بمیری را کنار بگذاریم هیچ وقت بحث بر سر اسلام و انسان دوستی نبود ایران همیشه به اندازه ای که کارش راه بیفتد مهاجر می پذیرفت باقی را بیرون می‌ریخت پیش از ورود طالبان جمعیت افغانستانی در ایران به شدت کم شده بود چون اکثرا به اروپا رفته بودند با ورود طالبان ایران مرز را باز گذاشت اما کنترل از دستش خارج شد حالا هم فقط بخاطر ترس از نفوذ طالبان به داخل ایران مرز کشیده و درحال اخراج است خلاصه کلام رک و پوست کنده ما نه از شما طلبی داریم نه بدهکاریم اگر لقمه نونی درآوردیم جان کندیم یا ارث پدرمان را فروختیم سرمایه زندگی کردیم از کمترین خدمات در ایران محروم بودیم همیشه شرایط جوری بود که مجبور به ترک تحصیل شویم هم جون دادیم در این مملکت هم خون دادیم هم بک عمر تحقیر شدیم اگر مسعله دین و مذهب نبود ماهم مثل خیلی ها الان اروپا بودیم در کل تو سر و کله هم نزنیم این یک نیاز دو طرفه بوده در کل شخصا مردم ایران را بسیار دوست دارم خدا حافظ مردم خوب ایران و دامن سبزش باشد

>>>   دوست عزیز افغانستانی در ایزان
خیلی خوشحالیم که افراد سنجیده و محترمی رو که بیشترین شباهت را به ما دارند در کشور خودمان ببینیم
نکاتی گفتی و فرمودی مخالفین حضور اتباع دو سته هستند : یا بی عرضه هایی که به جایی نرسیده اند و یا مزدوران اسرائیلی... و توضیح دادی
من نه مزدور اسرائیلی هستم و نه بی چیز و بی عرضه و ندار در کشور خودم
ولی مخالف هستم با حضور اتباع دیگر که بصورت غیر مجاز وارد کشورم می شوند. آیا بیان این نظرم و خواستم بعنوان شهروند ایرانی باید با انگ هایی اینچنین که شما بز مخالفین حصور اتباع زده اید جواب داده شود؟!
از نظر شما من امتال من که مخالف حضور اتباع افغانستانی در کشور خودمان هستیم باید ساکت شویم و حرفی نزنیم و کامنت و پست نگذاریم و اظهار ناراحتی و نگرانی نکنیم و به دولت خودمان هم فشار نیاوریم و اگر چنین کنیم از نظر همشهری های شما می شویم فاشیست و نژاد پرست و افغانی ستیز و مهاجر ستیز و جدیدا مزدور اسرائیل و بی عرضه که در کشور خودمان چیزی نشدیم!!!
آیا این منطق و تحلیل شماست؟!

>>>   دوست ایرانی
این که شما نخواهید مهاجر داشته باشید منطقی است اما اینکه کل مشکلات کشورتان را مربوط به حضور اتباع می دانید غیر منطقی است بنده به طور کلی گفتم بله استثنا هم وجود دارد و هیچ چیزی مطلق نیست اما اگر کمی هوشیار باشید حتما صدای پای اسراییل را در رسانه هایتان می شنوید اگه کمی هم تحقیق کنید درباره سایبری های صهیونیست به حرف بنده می رسید و صد البته هستند ایرانی و افغانستانی هابی که نخواسته در دام پهن شده این افراد می افتند
در آخر به خدا قسم امثال بنده اگر فقط بخاطر مسایلی که در اینجا قابل طرح نیست می توانستیم همانطور که پیاده تا کربلا رفتیم پیاده تا افغانستان می رفتیم من جای شما نیستم شاید نتونم درک کنم ممکنه ناراحت کننده باشه تو صف نانوایی پشت سر یک غریبه بایستم یا در پارک یا جرم‌هایی که اتفاق میوفته اما شماهم جای من وما نیستید چقدر آرزو داریم صبح فردا که چشم باز می کنیم در وطنمان و خانه مان باشیم این جمله را شنیدید هیچ جا خانه خود آدم نمی شود؟حتما حس کردید این ضرب المثل را خلاصه دوستان ماهم مشتاق نیستیم اینجا بمانیم و صدها تحقیر را تحمل کنیم مایی که اینجا دنیا آمدیم حتی یک فامیل در افغانستان نداریم یک کوچه را نمی شناسیم سردر گم و نااشنا.
ای کاش این دیوار مرزی همان چهل واندی سال پیش کشیده میشد ای کاش پدرانمان هرگز مهاجر نمی شدند در آخر دوست ایرانی من آنچه شما حق خود می دانید آرزوی 90درصد مهاجرین افغانستانی است شرایط در افغانستان شبیهه به هیچ جا نیست ما نه بی غیرتیم که تاریخ گواه است و شهادت می دهد نه به دنبال فتح ایرانیم که اگر بودیم در این چهل سال معلوم میشد نه برای جرم و جنایت آمدیم ما همان مردمی هستیم که دست خالی جلو استعمار انگلیس ایستادیم شوروی را به زانو در آوردیم از ترس سلاح زمین نکذاشتیم رفتیم که برادر کشی نکنیم
اما در همین فضای مجازی هزاران ناسزا نصیب ما میشود قیاس جنگ ایران و عراق با طالبان کاملا بی ربط است کاش کمی شماها به خودتان زحمت می دادید تاریخ و تحولات افغانستان را می‌خواندید خدا به حق بهترینانش به ما کمک کند هم شما راحت شوید هم ما آرزوی ما ابن است حتی یک افغانستانی در ایران نباشد اول چون برای ماهم سخت است بعد اینکه شما به چشم ببینید ما مسوول مشکلات ایران نبودیم ما قربانی بودیم که هیچ جای دفاعی نداشت و البته همیشه تر خشک به پای هم می سوزند فرق است بین افغانستانی شیعه ای که پدرانش هم اینجا متولد شدند با پشتویی که با تفکر اگر 7شیعه را بکشی به بهشت می روی

>>>   گفتمان انقلاب اسلامی مخالف این برخوردهاست .. اینو گفتم که دوستان افعانستانی ما بدانند در صمن فرد محرم می تونه افعان باشه یا ایرانی .. این نگاه علط است افعانستانی همسایه مسلمان و برادرن در کنار احمدشاه مسعود سردار سلیمانی بود تاریخ ما عم رنج ما با هم یکیست ..بعصیها بیشتر دنبتل کشورهای اروپایی هستند تا همسایگان خودشون ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است