گزارش بی بی سی از قتل های غیرقانونی دقیق است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۶    ۱۴۰۳/۷/۴ کد خبر: 176068 منبع: پرینت

بن والاس، وزیر دفاع پیشین بریتانیا روز (دوشنبه،۲۳ سپتامبر، ۲ میزان) به سوالات هیات مستقل تحقیق در مورد اتهام جنایت جنگی نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان جواب داد. برنامه پارانوما بی‌بی‌سی قتل‌های غیرقانونی را فاش کرده بود که نیروهای ویژه بریتانیایی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ عمدتا در هلمند در جنوب افغانستان مرتکب شده بودند.
در این جلسه از بن والاس پرسیده شد که در سال ۲۰۱۹ که وزیر دفاع شد چگونه به این اتهامات رسیدگی کرده است.

بی‌بی‌سی به سندی از سال ۲۰۱۹ دست یافته بود که در وزارت دفاع بریتانیا به این جمع‌بندی رسیده بود که اتهام جنایت جنگی در برنامه پارانوما بی‌بی‌سی «در مجموع دقیق» بوده است.
با وجود این هشدار در داخل وزارتخانه، پاسخ رسمی که آن وقت وزارت دفاع رد این اتهامات بود و به این نکته اشاره کرد که تحقیقات پلیس نظامی در این مورد منجر به پیگرد قانونی نشده است.
این سند گزارش یک مقام ارشد وزارت دفاع به بن والاس، وزیر دفاع وقت بود و یکی از چندین سند داخلی بود که در جلسه روز دوشنبه به آن استناد شد.

هیات تحقیق افغانستان در حال بررسی این موضوع است که آیا شواهد معتبری وجود دارد که نیروهای ویژه بریتانیایی غیرقانونی غیرنظامیان را در حملات شبانه کشته بودند یا نه.
در آن سند به سوال‌هایی اشاره شده بود که بی‌بی‌سی از وزارت دفاع بریتانیا کرده بود و به آقای والاس گزارش شده بود که «به نظر می‌رسد که آنها با منابع معتبری صحبت کرده‌اند» و «این خطر وجود دارد که این منابع اسنادی را در اختیار برنامه پارانوما قرار دهند که بتوانند این اتهامات را ثابت کنند.»

درخواست بی‌بی‌سی اظهار نظر وزارت دفاع بود در پاسخ به این اتهام‌ که نیروهای ویژه مکررا بازداشتی‌های غیرمسلح و مردم را در حملات شبانه در افغانستان کشته‌اند و پلیس نظامی نیز تحقیقات در این موارد را به‌نادرستی متوقف کرده است.
بی‌بی‌سی در سال ۲۰۲۲ هم فاش کرد که یک یگان نیروهای ویژه بریتانیا ۵۴ نفر را در افغانستان طی شش ماه غیرقانونی کشته‌‌ بودند.

بن والاس در جلسه گفت که او همیشه خواستار بررسی این اتهامات بوده است و وقتی از نگرانی‌ها آگاهی پیدا کرد آن را پیگیری کرده بود.
اسناد داخلی وزارت دفاع که در جلسه هیئت تحقیق مطرح شد نشان می‌دادند که به مقام‌ها توصیه شده بود «به مقاومت در برابر اتهامات سوء‌استفاده گسترده و رفتار مجرمانه ادامه بدهند» و «باید اتهامات برنامه پارانوما در مورد تحقیقات و تصمیم‌هایی که به‌نادرستی گرفته شدند را انکار کنند.»

سند دیگری نشان می‌داد که بن والاس پیش از تایید پاسخ به بی‌بی‌سی، یادداشت محرمانه‌ یکی از اعضای ارشد نیروهای ویژه بریتانیا در مورد اتهام قتل‌‌ به نیروهای ویژه در افغانستان را خواسته و خوانده است.
در آن یادداشت که در آوریل/اپریل ۲۰۱۱ به فرمانده نیروهای ویژه نوشته شده بود که «یک سیاست غیررسمی» در میان نیروهای ویژه وجود داشته است برای کشتن هر مرد افغان در سن جنگ در هنگام یورش شبانه «بدون توجه به تهدید فوری برای سربازان.»
همچنین آمده است که «برخی موارد از جمله قتل‌ عمد افراد» پس از آن بوده که نیروهای ویژه آنها را خلع سلاح کرده بودند و بعد در پی «جعل شواهد برای قانونی نشان دادن قتل به‌عنوان دفاع از خود» برآمده بودند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بی بی سی
قتلهای غیرقانونی
نظرات بینندگان:

>>>   جدیدا مقاله علمی را مطالعه کردم که نوعی باکتری در بدن بسیاری از انسانها میباشد که عمل بیماری پرخاشگری یا مثلا دو شخصییتی میشود و مقصر بسیاری از خشونتها عبور این باکتی از صد مغز میباشد پس ایا میتوان گفت تمام انسانها از بدو تولد بی گناه به ئنبا می اینند اثر مخرب این بکتری بر مفز ببینید چقدر زیاد است پس همه انسانها بی گناه به دنیا نمی ایند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است