خلیلزاد: ضعف اطلاعاتی علت خروج از افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۱    ۱۴۰۳/۷/۵ کد خبر: 176074 منبع: پرینت

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که مرحله‌ی نهایی خروج آن کشور از افغانستان «فاجعه» بود، اما دلیل آن ضعف اطلاعاتی بود.
او در واکنش به لایحه‌ی مجلس نمایندگان امریکا با نشر بیانیه‌ای در ایکس نوشته است که ما پیش‌بینی نمی‌کردیم که دولت افغانستان قبل از خروج ما به سادگی سقوط کند و یا ارتش آن کشور منحل شود.

خلیل‌زاد افزوده است که دلیل دیگر خروج فاجعه‌بار از افغانستان، برنامه‌ریزی و اجراآت ناکافی نظامی امریکا با توجه به تحولات غیرمنتظره بود.
نماینده‌ی ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان گفته است که در لایحه‌ی مجلس نمایندگان امریکا به نقل از او آمده است که «طالبان به تعهدات خود عمل و به حقوق بشر احترام می‌گذارند».
او این نقل قول را نادرست و غیرمستند دانسته و گفته است که او هرگز چنین اظهارنظری نکرده‌ است.

خلیل‌زاد در بیانیه‌ی خود گفته است که در توافق‌نامه‌ی دوحه، که او در زمان دونالد ترمپ به مذاکرات آن کمک کرد، بحث حقوق بشر مطرح نشده است.
او افزوده است که طالبان توافق کرده بودند که در مورد دولت جدید افغانستان و حقوق‌‌ بشر با دولت و سایر جناح‌های افغانستان به‌طور جداگانه مذاکره می‌کنند.
به‌گفته‌ی خلیل‌زاد، برخی مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان انجام شد، اما هیچ توافقی قبل از خروج کامل امریکا حاصل نشد.
او افزوده است که پس از دونالد ترمپ، جو بایدن خروج امریکا از افغانستان را به‌دلیل هراس از ازسرگیری حملات طالبان علیه نیروهایی امریکایی، مشروط به توافق سیاسی میان طالبان و دولت افغانستان نکرد و به‌جز افزودن چهار ماه به جدول زمان خروج، هیچ تغییر دیگری در توافق‌نامه‌ی دوحه نیاورد.

خلیل‌زاد گفته است که تا زمان مأموریت او، طالبان به شماری از تعهدات خود، از جمله حمله نکردن به نیروهای امریکایی عمل کردند و باید برای مبارزه با تروریسم کارهای بیشتری انجام می‌دادند.
به گزارش اطلاعات روز، او افزوده است که در واقع چندین عنصر این توافق‌نامه از جانب امریکا به‌دلیل عمل نکردن طالبان به تعهدات شان، محقق نشده است.

مجلس نمایندگان امریکا با تصویب لایحه‌ای، جو بایدن، رییس‌جمهور و ۱۴ مقام ارشد دیگر امریکا، به‌شمول زلمی خلیل‌زاد را مقصر «خروج مرگ‌بار» از افغانستان دانست و محکوم کرد.
این لایحه که با ۲۱۹ رأی موافق در برابر ۱۹۴ رأی مخالف تصویب شد، از سوی مایکل مک‌کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا ارائه شده بود.
مک‌کال گفته است که دولت بایدن با گذشت سه سال از این خروج مرگ‌بار، پاسخ‌گو نیست و این لایحه اولین گام برای پاسخ‌گویی مقام‌های دولت است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ضعف اطلاعاتی
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   "خلیلزاد در بیانیه‌ی خود گفته است که در توافق‌نامه‌ی دوحه، که او در زمان دونالد ترمپ به مذاکرات آن کمک کرد، بحث حقوق بشر مطرح نشده است" به من بگویید که چه وقت باداران این نوکرزاد در فکر حقوق بشر بوده اند؟؟؟؟‌این وحشی های "مولی کراسی" و چکره هایی اروپایی همیشه در غم کشتار مردم در آسیا، افریقا و امریکای لاتین بخاطرچور و چپاول ثروت های شان بوده اند. با فرستادن "میسیونر هایی عیسوی" مردم را خر میساختند و بعد چور و چپاول میکردند. در خاور میانه "وهابیت" را بوجود آوردند و با امتزاج خانواده "سعودی" و "وهابیت" این منطقه را "آب خور" خود ساختند و با وجود آوردن اسراییل این منطقه را متشنج ساختند تا اگر عرب های جاهل هوشیار شوندبا پتق بر سر شان زده شود که تا حال روان است. کشمیر را به وجود آوردند تا بین هند و چرکستان همیشه تشنج باشد. طالبچه ها را آوردند تا اردوی اجیر مجانی برای حمله به ایران داشته باشند مگر پاچه گیر شد و حکومت "زی" ها را آوردند که آنهم پوده برآمد و پس به تفاله هایی طالبی خود روی آوردند.
این نوکرزاد یک جاهل بی عقل است که هیچ معرفتی با جامعه یی بشری ندارد او تنها ترجمان "مولی کراسی" بود و از دنیا بی خبر هم مانند "غل بابای فراری"!!!!!
آتش‌خاوری

>>>   فقط حماقت شیطان زاد وطن را برباد داد.
این حماقت در نهاد شیطان زاد است

>>>   جمهوریت فقط جمهوریت مطلقه بود. اینکه جمهوریت سه نفره نام گذاشتند درست خواهد بود.در زمان هذا قدرت که به دست یک نفر باشد جیز عجیبی ست تمام کسانیکه در رده های بالای نظام کار می کردند اشخاص دست سوم و پنجم بودند همه اشخاصی بودند که فقط بلی صاحب بلی صاحب می گفتند و خود شخص رایس جمهور متعصب به مردم غیر پشتون آن هم در حد فاشیستی آن بود و هست. آمریکایی ها درست کار کردند هدف آن ها ضربه زدن به ایران و طرفداران ایران و آن ها ایکه مقداری دارای فهم فرهنگی و سیاسی بودند که باید از افغانستان بیرون می شدند تا میدان برای طرفدارانشان خالی بماند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است