سفارت افغانستان در لندن بسته شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۶    ۱۴۰۳/۷/۶ کد خبر: 176079 منبع: پرینت

زلمی رسول، سفیر افغانستان در لندن به کارش پایان داد و بریتانیا را ترک می‌کند. یک منبع در سفارت افغانستان در لندن به بی‌بی‌سی گفت که آقای رسول پنجشنبه ۵ میزان(۲۶ سپتامبر) کلید سفارتخانه را به وزارت خارجه بریتانیا تسلیم کرد اما پرچم سه رنگ افغانستان پایین آورده نشده است و قرار است همچنان بر فراز سفارت باقی بماند.

وزارت خارجه بریتانیا در ۹ سپتامبر گفت که به حمایت بشردوستانه از افغانستان ادامه می‌دهد اما از آنجایی که حکومت طالبان کارکنان را برکنار کرده است، این سفارتخانه و امور کنسولی آن تعطیل می‌شود.
به گفته این منبع، به پنج دیپلمات‌ این سفارتخانه ۶۰ روز مهلت داده شده است تا بریتانیا را ترک کنند یا از حق درخواست پناهندگی در بریتانیا استفاده کنند. کارکنان محلی هم بی‌کار شده‌اند.

پیشتر زلمی رسول، فرستاده دولت پیشین در حساب ایکس خود خبر داد که با «لزوم‌دید مقامات کشور میزبان» این سفارت رسما از تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ تعطیل خواهد شد.
او در سال‌های اخیر به عنوان سفیر به لندن فرستاده شده بود در حکومت حامد کرزی در پست‌های مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه کار کرده بود.
آقای رسول ماه گذشته به هفته‌نامه ساندی‌تایمز گفت که از فهرست دعوت سفارت‌‌خانه‌های برخی کشورها از جمله «هند و ترکیه» حذف شده است. او گفت: «من یک سفیر بدون کشور هستم. فکر کنم در دنیای دیپلماسی هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است. معمولاً وقتی یک کشور رژیمی را به رسمیت نشناسد، یک حکومت در تبعید وجود دارد اما اینجا، (چنین) چیزی هم نیست.»

بریتانیا در مورد واگذاری سفارت افغانستان به نمایندگان طالبان تاهنوز تصمیم نگرفته است. مقامات وزارت خارجه بریتانیا تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.
پس از بریتانیا برخی از کشورهای اروپایی هم نمایندگی‌هایی را که مورد تایید طالبان نیستند، تعطیل کرده‌اند.

حامد علمی، دیپلمات پیشین افغانستان که در سه سال گذشته مشغول کار در سفارت افغانستان در لندن بوده است، می‌گوید اکنون نگرانی اصلی سرنوشت ده‌ها هزار شهروند اهل افغانستان است که در بریتانیا زندگی می‌کنند.
او به بی‌بی‌سی گفت مشخص نیست که به امور کنسولی و مراجعات مربوط به اسناد و مدارک آنها چگونه رسیدگی خواهد شد.
او گفت با آنکه چنین رویدادی چندان سابقه ندارد و نمی توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاق خواهد افتاد اما براساس تجارب گذشته احتمال ۴ سناریو وجود دارد.

«اول، شاید طالبان به موافقت حکومت بریتانیا کسی را موظف بسازند تا از سفارت وارسی کند. دوم، حکومت بریتانیا کسی را وظیفه دهد تا فقط سفارت را مراقبت کند ولی اهالی افغانستان مقیم این کشور را برای امور کنسولی به یکی از کشورهای اروپایی رجعت بدهد. سوم، یک شرکت تجارتی مانند شرکت‌های مسافرتی را موظف سازد تا امور کنسولی را اجرا کند و چهارم، یکی از سفارت‌های مانند پاکستان یا قطر را مسئول امور افغانستان به رسمیت بشناسد.»

امور کنسولی افغان‌ها در اروپا چه می‌شود؟
پس از مدت‌ها کشمکش، وزارت خارجه طالبان در ۳۰ ژوئیه/جولای اعلام کرد که دیگر اسناد صادره در نمایندگی‌های افغانستان در کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا را نمی‌پذیرد
تنها اسناد صادره در نمایندگی‌های اسپانیا، هلند، بلغارستان، جمهوری چک و مونیخ آلمان قابل قبول است که حاضر به تعامل با وزارت خارجه طالبان شده‌اند.
حکومت طالبان سایر نمایندگی‌ها را متهم کرده که «خودسرانه» و بدون پاسخگویی به مرکز کار می‌کنند.
مهاجران افغان نیز از افزایش زیاد تعرفه‌های کنسولی شکایت دارند. این نمایندگی‌ها بدون دریافت بودجه از کابل، مخارج خود را از تعرفه‌‌های کنسولی تامین می‌کنند.

هفته گذشته وزارت خارجه آلمان گفت در این زمینه با نمایندگان طالبان در دوحه گفتگو کرده است که از پس نمایندگی مونیخ «تمامی مسئولیت‌های کنسولی افغان‌ها در آلمان» را برعهده بگیرد.
به این ترتیب، عملا سفارت‌ افغانستان در برلین و نمایندگی در بن تعطیل خواهند شد.
مهاجران افغان در اروپا می‌توانند به نمایندگی‌های فعال مراجعه کنند اما به حدود «۲۵۰ هزار» مهاجر افغان در بریتانیا هنوز گفته نشده که پس از این برای امور کنسولی خود باید به کجا مراجعه کنند.

کد (۸)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفارت افغنستان
لندن بریتانیا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است