طالبان: ایران برای تولیدات ما بازار فراهم نمی‌کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۴۰۳/۷/۹ کد خبر: 176096 منبع: پرینت

نورالدین عزیزی، وزیرصنعت وتجارت حکومت طالبان می‌گوید: «در حالیکه افغانستان هر سال به ارزش دو میلیارد دلار کالا از ایران وارد می‌کند ایران اما برای تولیدات افغانستان بازار لازم را فراهم نمی‌کند.»
آقای عزیزی در یک گفتگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی گفت: « با ایران تجارت بسیار خوبی داریم، تعهدات هم داریم که تجارت خودرا افزایش دهیم، ظرفیت‌ها هم از هر دو جانب بیشتر است. تقریبا دو میلیارد دلار هر سال از ایران واردات داریم و این رقم رو به افزایش است» ولی او می‌گوید که « برادران بسیار نزدیک ما ایرانی‌ها به تولیدات افغانستان کمتر بازار می‌دهند و این مساله را به مسوولان ایرانی هم گفته‌ایم.»
او می‌گوید: ما تلاش داریم که تجارت ما هم چنان در ایران یک بازار خوب داشته باشد.

براساس این آمار، تفاوت بین صادرات و واردات افغانستان همچنان بزرگ است و واردات افغانستان از ایران چندین برابر صادراتش به ایران است.
وزیرصنعت وتجارت حکومت طالبان می‌گوید: « وقتی که ما هر سال به ارزش دو میلیارد دلار به کشوری مثل ایران بازار می‌دهیم حد اقل ۲۵ درصد این رقم را باید بتوانیم با فروش محصولات کشاورزی، محصولات معادن و سایر خدمات در ایران بدست آوریم. ما می‌خواهیم برای محصولات افغانستان در ایران «بدون تبعیض» یک مارکت داشته باشیم.»

مسوولان حکومت طالبان در افغانستان می‌گویند که سطح تجارت افغانستان در مجموع در سال گذشته (۲۰۲۳)، به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسید که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات و بیش از ۸ میلیارد آن واردات بود.
دو سال پیش افغانستان به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار زغال سنگ صادر کرد اما سال گذشته این صادرات به ۱۷۴ میلیون دلار کاهش یافت. صادرات پنبه، پیاز، انجیر، زعفران و نوشابه افغانستان به قول آقای عزیزی، افزایش چشمگیری داشته است.

جلوگیری از ورود نفت بی‌کیفیت از ایران
نورالدین عزیزی در مورد واردت نفت بی‌کیفیت از ایران به افغانستان گفت که جلو آن تا حدی گرفته شده و حکومت طالبان در مورد استاندارد کالاهای وارداتی از کشورهای همسایه بسیار با جدیت کار می‌کند اما وی افزود که « مشکلاتی در این زمینه هنوز هم وجود دارد و ما می‌خواهیم با تاجران خود در این مورد یک تعامل داشتبه باشیم که اگر نفت بی‌کیفیت را وارد کشور کنند، مسترد می‌شود. ما می‌خواهیم مواد نفتی با استاندارد افغانستان وارد کشور ما شود.»

وی در مورد استفاده از بندر چاه بهار ایران می‌گوید که هرچند استفاده از این بندر هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما افغانستان در نظر دارد در آینده با استفاده از این بندر به طور موثر برای صادرات محصولاتش به کشورهای خلیج فارس، منطقه و هند و کشورهای اروپایی استفاده بکند.

در مورد اتصال افغانستان از طریق راه‌آهن با برخی کشورهای آسیای میانه و ایران، وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که :«افغانستان در حال حاضر از طریق راه آهن تنها از کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه و چین واردات دارد و صادرات افغانستان با استفاده از خط آهن تازه آغاز شده است. البته تجارت با ایران از طریق راه آهن در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز زیرساخت آن هم آماده نشده است.»

مشکلات در تجارت با پاکستان
وزیرصنعت وتجارت حکومت طالبان در مورد مشکلات در تجارت با پاکستان و کاهش وابستگی تجاری افغانستان با پاکستان به بی‌بی‌سی گفت که: «کشورش از لحاظ اقتصادی و تجارتی به هیچ کسی وابسته نیست. به گفته وی، هرچند یکی از اقوام در آنسوی گذرگاه تورخم در پاکستان راه را بر روی تجارت افغانستان بسته است اما می‌گوید که کشورش در نظر ندارد وابستگی تجارت سنتی و سهل با پاکستان را که سالانه به یک میلیارد دلار می‌رسد و تاجران افغانستان حد اقل ۲۵ درصد از این تجارت سود می‌برند، کاهش دهد. او می‌گوید پاکستان یک شریک خوب تجارتی افغانستان است و کشورش نمی‌خواهد آنرا قطع کند، کاهش دهد و یا بدیلی برای آن پیدا کند.

در مورد تاثیرات تحریم‌های اقتصادی بر حکومت طالبان آقای عزیزی می‌گوید:« ضرر تحریم‌ها برای مردم، سکتور(بخش) خصوصی، صنعت و تجارت و مواد اولیه افغانستان زیاد است. این تحریم‌ها نه فقط امارت اسلامی (حکومت طالبان) بلکه مردم افغانستان را متضرر کرده است و مردم را به طرف مهاجرت، فقر و سایر مشکلات می‌برد.»
آقای عزیزی می‌گوید: در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ شرکت خارجی به ارزش هفت میلیارد دلار در افغانستان در بخش‌های کشاورزی، معادن و صنعت، سرمایه‌گزاری کرده‌اند.

محدودیت‌های تازه طالبان و تاثیرات آن بر کار زنان تجارت‌ پیشه
در مورد فعالیت زنان تجارت‌ پیشه در افغانستان آقای عزیزی گفت که «وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان نسبت به فعالیت بازرگانان زن در افغانستان منعطف و متعهد است. » به گفته او پنجاه هزار زن تجارت‌ پیشه در شهرداری کابل و ۱۰ هزار زنان تجارت پیشه در وزارت صنعت و تجارت ثبت نام کرده‌اند.
به گفته وی تنها تغییری که در فعالیت زنان تجارت پیشه افزوده شده این است که یک تاجر زن اگر سفر می‌کند باید یک محرم مرد اورا همراهی کند.

در مورد فرمان اخیر وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان مبنی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر بر حضور زنان در بیرون از خانه، آقای عزیزی می‌گوید: این فرامین مطابق دین و شریعت وضع شده اما او افزود که مطمئن است که این فرامین فعالیت‌های زنان تجارت پیشه را محدود نمی‌کند.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر تجارت
طالبان ایران
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان می تواند به ایران سنگ های زینتی مانند زمرد سبز صادر کند. همچنین می تواند ذغال سنگ و سنگ آهن صادر کند

>>>   محترما متیقن باشید هیچکس به تولیدات تان بازار فراهم نمیکندونمیتواند. بدون خودما که تولیدات باکیفیت تولیدکنیم تصدیق کیفیت داشته باشیم تا تولیدات ما باتولیدات ممالک دیگر درمارکیت رقابت کرده بتواند.

>>>   اين گروه ....خود فروخته گاهي به ايران گاهي به پاكستان چين و روسيه باور ميكنند تا كه معادن افغانستان را غارت كنند كمي پول در دهن اين فاسد هاي خيرات خور مي اندازد دگه همه به نفع خود شان كار ميكنند از ايران و پاكستان چين و روسيه توقع نداشته باشيد

>>>   بازار ایران کاملا بر روی محصولات افغانستان باز است در بندر چابهار برای تجار افغان تسهیلات و امکانات ویژه فراهم شده است

>>>   بی انصاف نباشید 40سال است که محصول ناب تریاک شمارا را ایران خریداری کرده و به مصرف رسانده محصول دیگری از طالبان حاصل نمی شود که برایش بازار بتراشند

>>>   ایران نیاز به برنج و چای خارجی دارد و افغانستان می تواند نیاز به برنج خارجی را در ایران بر طرف کند. آب هم که زیاد دارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است