افغانستان رویایی من چگونه است؟
رویای من برای آینده افغانستان سرزمینی که در آن کرامت انسانی رعایت ارزشهای دینی احترام اقتصاد ملی توسعه عدالت اجتماعی تأمین و برابری جنستی برقرار باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۳    ۱۴۰۳/۷/۱۴ کد خبر: 176114 منبع: پرینت

رویای من برای آینده افغانستان سرزمینی که در آن کرامت انسانی رعایت ارزشهای دینی احترام اقتصاد ملی توسعه عدالت اجتماعی تأمین و برابری جنستی برقرار باشد.
دولت معاصر: ماموریتی که این رویا را به واقعیت مبدل سازد ایجاد دولت معاصر است. دولت معاصر نهادی است که بر بنیاد مشارکت سیاسی عدالت اجتماعی، رعایت مردم سالاری و حقوق بشر شکل گرفته باشد.
رهبر شخصیت عمل گرا فهیم جذاب و مودب باشد. قدرت شنیدن و حرف زدن را داشته باشد و راه های رسیدن به توسعه و رفاه را فراهم نتواند.
ساختار دولت رویایی من غیر متمرکز است. دولتی که دارای پارلمان مشروع حکومت تخصصی و دادگاه مستقل میباشد. منابع آن در حکومتهای محلی شکل میگیرند و سبب تقویت نظام ملی می شوند. شهروندان حق انتخاب حکومتهای محلی را دارند و بر نردبان مشروعیت از روستاها به شهرها ولایات به پایتخت بالا می روند.

حکومت پویا: نهادی که ظرفیت برنامه ریزی اقتصادی داشته با ت برنامه ریزی اقتصادی داشته باشد. حکومت رویایی من دستگاهی است که توانایی تولید منابع ایجاد اشتغال دوران و گسترش سرمایه مدیریت تخصصی بانکداری و ظرفیت بالای خدمات برای شهروندان را داشته باشد. حکومت رویایی من محل سیاست نیست با به رویایی من محل سیاست نیست بلکه اداره عامه برای خدمت است که باید سه طرفیت اساسی زیر را دارا باشد.
معادی و منابع طبیعی را از خیالات به واقعیت درآورد. یعنی سرمایه خیالی را به سرمایه دست یافتنی برای جامعه تبدیل کند.
تعلمیات ابتدایی متوسطه و عالی را به اساسی ترین وظیفه دولت و جامعه مبدل ساخته و منابع کافی بولی برای آن تخصیص دهد.
تولید انرژی را برای توسعه افغانستان به راهکار اساسی در آورد تا زراعت میکانیزه شده و کارخانه های تولیدی صاحب برق و فناوری پیش رفته گردد.
بدین ترتیب آموزش پرورش و تعلیمات متخصصین بی شمار به بار خواهد آورد. (تجربه کوریای جنوبی)
مدیریت حرفه ای منابع طبیعی و معادن سرمایه وافر را سبب خواهد شد. (تجربه نایجریا)
انرژی توسعه فناوری جذابیت گردشگری را به باز خواهند آورد (تجربه ی آذربایجان)
این سه تجربه ی ارزشمند جهانی سبب میلیونها کار خواهد شد که لشکر جوانان را از جبهات جنگی به سنگرهای رفاه و آسایش منتقل خواهد کرد.

پارلمان حزبی: پارلمان خانه اصلی سیاست است. اینجا باید احزاب در نتیجه انتخابات شفاف راه یابند و برنامه های شان را به کرسیهای قدرت پیش نهاد کنند. تربیون و سکوی تابنده. اپوزسیون پارلمان است. احزابی که در پارلمان راه نمی یابند میتوانند فعالیت های سیاسی قانونی و غیر نظامی داشته باشند تا به پارلمان راه پیدا کنند.

دادگاه عالی تخصصی: در دولت رویایی من دادگاه عالی عالی ترین مرجع تفسیر قانون اساسی است. قضات و داوران این دادگاه را دانشگاه ها نهادهای صنفی حقوقی و کانون های فکری پیشنهاد می کنند. فیصله های دادگاه عالی عالی ترین تصمیم حقوقی در افغانستان رویایی من است. دادگاه عالی نهاد حرفه ای و مستقل می باشد.

مؤسسه روحانیت: در افغانستان رویایی من مؤسسته روحانیت جایگاه ارزشمند اجتماعی دارد. این مؤسسه حق فعالیتهای نظامی ندارد. وظیفه مؤسسه روحانیت تامین آموزه های دینی و همه مذاهب مروج در جامعه بر بنیاد عدالت، کرامت عبادت و رهنمایی ارزشمند روحانی است. موسسه روحانیت میتواند به ساختارهای دولتی مشورت دهد. اما مؤسسه روحانیت شامل حکومت نمی باشد.

جامعه مدنی: جامعه مدنی در افغانستان رویایی من نهادی است که از عمل کرد حکومت نظارت می کند. برای احقاق حقوق شهروندان دادخواهی می کنند و برای رهبران جامعه و دولت سفارشات رهنمودی ارایه می دهد. این نهاد به سیاسی است و به اقتصادی بل ساختاری است که از تشکلات شهروندی شکل گرفته و کاملا بی طرفانه عمل می کند.

سیاست خارجی: دکترین سیاست خارجی افغانستان رویایی من گفتگو محور و پویا میباشد. این دکترین باید از شعارهای احساساتی به واقعیت نظام بین الملل نزدیک شود. برای منطقه ما باید با حفظ منافع ابر قدرت ها کشورهای منطقه و نظام نوین جهانی با جهان ژیوپولیتیک افغانستان باید فرصتی برای توسعه اقتصادی باشد به مصیبتی سیاست گذاری کنیم.

خط سرخ افغانستان رؤیایی من:
ارجحیت حاکمیت قانون در افغانستان رویایی من جایی برای قانون گریزان نیست.
حساب دهی: تمام نهادها و شخصیتهای حقیقی و حقوقی در برابر قانون و منابعی که در اختیار دارند حسابده و مسوول میباشد و پنهان کاری اطلاعات را ندارد.
شفافیت: دسترسی به اطلاعات حق اساسی هر شهروند است. هیچ مامور دولتی حق کتمان
حقوق بشر: حقوق بشر تامین کننده رابطه میان شهروندان و دولت است. بنا دولت مکلف به تامینات حقوق بشری است و شهروندان حق آزادیهای اساسی و بنیادی را در جامعه دارند دولت رویایی من باید متکی بر سفارشات و رهنمودهای متخصصین روشنفکران دانشمندان علوم دینی نهادهای دانشگاهی و فعالان اجتماعی برنامه ها و سیاست گذاری هایش را عیار سازد.

دکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان رویایی
سرزمین من
نظرات بینندگان:

>>>   🌐💯👈 لفظ افغان = هویت ناقلین پشتونی را که بیزاریم،
نام افغان-ستان = جغرافیای متعلق به متحجر بیفرهنگ افغانپشتونی را نیز متنفریم،
و رویایی ملک ستیز خوستی/افغانپشتونی که ..... بوده و خواهد بود!
با همین لفاظی پشتونی و نام های تحمیلی پشتونی《《《 افغان/افغانستان 》》》نه در کرامت انسانی بوده و یا میباشد، نه در رعایت دینی بوده و نه است، نه در اقتصاد ملی/مولی بوده و نه میباشد، نه در عدالت اجتماعی بوده و نخواهد بود و نه برابری جنسیتی برقرار خواهد شد با تحمیل بیفرهنگی=افغانپشتونی !.
ملک ستیز گاو پیر کنجاره خواب دیده و با فریب مکاری و زوال عقل پشتونی اش صرف با زبان جربی جوانان را اغفال میکند تا با استعمال خوشباوران احمق صرف برای خودش کمپاین هدفمندانه کند و بس.
سرزمینی به نام تکقومیتی《《《 افغان+ستان 》》》پشتونی و هویت《《《 افغان 》》》 پشتونی را سخت متنفریم که این هویتهای زشت عوض شود.
افغان-ستان با نام پشتونی متحجر درین ۱۳۲-سال چه خوبی داشته که بدترین در جهان و در تاریخ ۱۳۲ ساله بوده و است،
و آینده توهمی آن در رویایی خوستی آغای ملک ستیز پشتونیست مربوط میشه که در چه آینده....، خونبار و انتحار ناقلین پشتونی اش در توهم میباشد .

>>>   آغای ملک ستیز (پول و کمک های جامعه حقوق بشری و پول وارده آن جی او ها را) از کابل به دانمارک انتقال داد و شخصی برای خودش سرمایه گذاری که کرد و ...

>>>   تا احمق ها در جهان باشند مفلس های اغواگر و حیله باز در نمی مانند
یعنی تا جوانان-خوشباور در چکچک و دلقکبازی باشند همی بازار سیاسی با استعمال جوانان و رقصاندن شان پیش ملک ستیز خیلی آسان است

>>>   تا زمانیکه لشکر جاهلان قبیلوی در اختیار نوکران شش کشوز باشد ، هیچ رویایی در افغانستان تحقق پیدا نمیکند.

>>>   سلام و عرض ادب به شما !
در چند جای در نوشته ها دیدم که دکتر صاحب ملک ستیز به نام پشتون درج گردیده اول داکتر صاحب پشتون نیست و اگر باشد یعنی چی ؟ ...
آیا قومیت آنقدر مهم است که تمام صصفات نیک و بد انسان را تحت شعاع خویش قرار دهد این یک بی عقلی محض است ...
هیچ کس به اندازه من از پشتون ضرر ندیده زمین دارای قباله شرعی ام راکه ملکیت زر خریدم میباشد بزور طالب مسلح گرفته ویک بجه نیمه شب موتر های کلان کانکریت آورده با افراد مسلح کانکریت انداخت و مسجد حور کرد ودر اکثر ادارات امارت اسلامی عرض کردم کسی عرض ام را پرسان نکرد مگر من یکروز هم بنام پشون یا افغان کسی را توهین نکردم و در آینده هم نخواهم کرد ...
چرا ؟ دلیل یعنی چه ؟ ...
چون من میدانم در قوم پشتون هم بسیار انسان های شریف ٍ خوب و کاکه وجود دارد...
بنآ قضاوت در مورد اشخاصص از روی قومیت ٍ نژاد و زبان درست نیست .
والسلام
دکتر سادات

>>>   یک امام مسجد در تاسقرغان برای مردم تبلیغ میکرد که جنت جای بسیار خوبی است. حور های جنتی وجود دارند، انواع و اقسام خوردنی ها و شراب ها و شربت ها ومیوه جات و باغ های سرسبز و آبشار ها و خلاصه هر نعمتی را که شما خواسته باشید، در آن واحد برای شما مهیا میگردد.
منتهی در جنت کسانی میروند که کاملاً از گناهان پاک باشند. نه دزد باشند و نه راه زن و نه زنکه باز و نه بچه باز و نه چرسی و نه بنگی و نه سکرتی و نه سایر اعمال منکرات را انجام داده باشد.
یک نفر که در صحن مسجد قدیفه خود را انداخته بود و در میان سایر نمازگزاران نشسته بود، از جای خود برخاست و قدیفه خود را تکاند و در سر شانه کرده گفت:
جنت اش از خودش باشد و در میان اش کاه پر کند.
در شبرغان چنین آدمی با چنین مشخصاتی وجود ندارد که به جنت برود.
حالا آرزو و خواب و خیالی که آقای ملک ستیز میبیند،نیز چنین است.
در افغانستان بی سوادی وجود دارد. تفاوت های زیاد بین زندگی شهری و روستایی وجود دارد. تضاد های قومی وجود دارد. تضاد های مذهبی وجود دارد. مداخلات همسایه ها وجود دارد. مداخلات قدرت های بین المللی وجود دارد. در طول تاریخ افغانستان با وجودی که خود را یک کشور زراعتی قلم داد کرده است،اما با وجود آنهم از گرسنگی رنج برده است و به کمک گندم از خارج خصوصاً از شوروی مهتاج بوده است که سالانه چند میلیون تن گندم کمک دریافت میکرد.
همین حالا صادرات سالانه افغانستان به یک ملیارد نمیرسد،اما واردات آن به ده ملیارد رسیده است.
این پول ها از کجا می آیند؟
معلومدار از استخبارات خارجی که منافع استراتیژیک خود را در افغانستان میبینند.
بنأ تحت چنین شرایطی،آرزو و خواب و خیال تشکیل چنین دولتی نا ممکن است.

>>>   کی ده گفت ما و خودت می کند، ستیزصاحب...!

>>>   دوکتور عزیز:
دیده می شود که شما هم به قافلهٔ کاندان ریاست جمهوری بیکار و خیالی در حال پیوستن هستید. موفق باشید. به شما خوش آمدید عرض می کنم. در میان همه کاندیدان، شما، البته بعد از خودم، رأی مرا دارید، مشروط بر اینکه کاپی سند حساب بانک تانرا روی این صفحه اعلان کنید. اگر حساب شما کمتر از ده میلیون دالر نشان دهد، شانس شما کم و شانس من با کمتر از ۱۰۰۰ دالر کمترین است.
با وجود این کمبود، چرا نه! فغانستان به همهٔ ما تعلق دارد. شما و من هردو حق داریم نامزد ریاست جمهوری شویم. اینکه برنده خواهیم شد و یا خیر، مسأله جداگانهٔ دیگری است که باید با چشمک زدن به همسایه ها، بعداً در بارهٔ آن تصمیم بگیریم.
داود شیرزی
بای شما و بای خود مؤفقیت آرزو می کنم.

>>>   🧿🧿 فقط برضد حکومت داری یا دولت داری مردم و فرد افغانپشتون ناقلین برخیزید و مهر ختم بر حاکمیت استبدادی شان بزنید
💥 تا ملت و مردم شما فارسیزبانان/ترکتباران امنیت حرمت انسانیت اسلام واقعی پیشرفت و ثروت را بی بینند.
💥 هر فرد پشتون-نژاد یا پشتوزبان که به اریکه قدرت می رسند غارتگری معادن ما را شروع میکنند و پشتونکوچی متحجر را در قریه شما جابجا میکنند تا روز و شب آرام شما حرام و خراب گردد
💥 آنوقت است که سینه حیوانی درندگی و سفاک شان چاک و افشا میگردد و غریضه سرکشی تعصب تضاد تبعیض و پشتونپرستی شان بر علیه دیگر قومیت ها برملا میشود از ملک ستیز پشتونماکر هم
💥 همه افراد افغانپشتون/پشتوزبان به شدد ریا حیله فریب منافقت و مکاره گری های لنگلیسی را از بابای شان به ارث دارند،
دیگر بس است خوشباوری شما فارسیزبانان ساده دل که همیشه مورد شکار افغانپشتون قرار گرفته آید...
💥 و هزاران جرم خیانت نسلکشی و فجایع را برعلیه مردم فارسیزبانان/ترکتباران اعمال و تحمیل میکنند که چنین کاری را ظاهرشاه گلبدین کرزی و غنی و پشتونطالبان کردند و میکنند و ....

>>>   👩‍💻👨‍💻 ملک ستیز افغانپشتون از ولسوالی خوشی/ خوشیوال خوست از اقربای حقانی انتحاری است که خودش در برنامه تلویزیونی اقرار کرد.
هر فرد افغانپشتون فطرت و سرشت شرارت شرور و خونریزی مردم قومیت های دیگر را در کار گذشته و کارنامه خود داشته و دارند چی که باور کنید یا نه.
کسیکه که به درندگی، سرکشی پشتونیستی ملک ستیز حالی باور نمیکند و از احساسات آنی، عاطفه ای قضاوت میکند او خودش و قومی اش را قربانی ملک ستیز میکند بما چه !

>>>   این نوشته یک درس بسیار خلص اما پر محتوایی است برای کسانکه می خواهند دولتداری کنند. اما درین وطن همان حرف عام است که در گوش خر یاسین خواندن سودی ندارد.
بناً درود بر شما داکتر صاحب ستیز.

>>>   به داکتر صاحب ملک ستیز بس بکنید از بارای خدا دیگه به این وطن به این ملت دربدر وعده خیال وعده خیانت وعده دروغگوی ندین نه هم ما ملت باور داریم نه هم به این یاگوی جواب میدیم ولی یک سوال من از خودی تو دارمج این کلمات که تو نوشتی این صفات در تو است نی یکش هم در تو وجود ندارد چون میدان را خالی وچغالی میبینی از آب گل آلود میخواهی ماهی بگیری تو وداکتر پدرام بد ترین پست ترین بی وجدان ترین آدم های آستین یک چیز از ملت افغانستان بشنو فکر نکن این ملت بیسواد است ولی تجربه که این ملت در 45 سال به دست آورده است دانشمند و انجر هم ندارد یک کپ که باور کنی که ملت افغانستان به دانش رسیده دوتا بچه 14 یا 15 ساله اونهم از قریه ها قاچاقی راه میافتن میره آلمان به نظر تو این نوجوانان از چنتا کشور عبور میکند با چند ملیت صحبت میکند به اونجا می رسه اونجا هم کار میکنه پول هم می فرسته اون هم قاچاقی چهار یا پنج سال هم زندگی میکند جناب داکتر صاحب تو میتوانی به دون پاسپورت به دون پیسه این کار را بکنی تو نان مفت میخوری جفتک میاندازی دیگه جوانان فریب شما مارهای خالدار نمی خورد فقط یک کرو مانده است اونهم زنان نه همه زنان افغانستان اون زانان که روسپی های غربی بودن با اونها یک گروه درست کنید بس کنید

>>>   ⚽️👈 چرا آغای ملک ستیز در مورد ( اپارتاید شناسه و یا هویت اصیل مردم فارسیزبان/ترکتیاران ) هیچ تحلیل و سخنی ارائه نمی کند !؟؟؟

>>>   🕹💥 آیا خبرید یا نه، که رویایی ملک ستیز مانند رویاء و برنامه حقانی و شهردار افغانپشتونطالبان بطور ذیل است؛
🕹خوب می بینید که ساخت و ترمیم شاهراه کابل پکتیا/جنوبی و کابل جلال آباد/مشرقی به سرعت در جریان افتاده تا چرا زودتر ۴-سرکه بشود !؟
تا اینکه در یک هجوم غافلگیرانه بزرگ و برق آسا تعداد قبایل مردم ....و گروه های پشتونطالبانی لروبر پاکستانی را بگونه مسلح و قافله طولانی چند هفته ای توسط ترانسپورت زمینی و هم هوایی از دوطرف مرز پاکستان بسوی ولایات شمال، غرب، مرکزی و مناطق ترکتباران/فارسیزبانان سرازیر و جابجا بگردند و ..... !!؟؟؟
💯انشالله که خداوند آرمان این معامله گران مزدورامریکا، افغانشیاطین نژادپرست، سرکشان تجاوزگر و ناقلین ....و مفتخور افغانپشتونی را زودتر در گورشان ببرد

>>>   ستیز صاحب !!!
من نیز زمانی که در صنف دهم مکتب بودم با عضویت در ح.د.خ.ا. چنین خواب‌ها را میدیدم و در راه تحقق آن سه دوره سپاه انقلاب شدم، دو دوره خدمت عسکری را در اردوی قهرمان. انزمان ((سال‌های ۱۹۸۰)) سپری کردم بدینترتیب ما صرف خواب نه بلکه عمل. میکردیم.اما از شرق از غرب ‌از جنوب از شمال ، از ایران از پاکستان ، بر فرق ما و آرزو های ما بنام کافر و ملحد ، وطنفروش کوبیدند ... از انزمان تا کنون چند دهه گذشته است . ما شکست خوردیم و مخالفین بر کرسی قدرت تکیه زدند و امروز حال ما چنین است. سوال من از شما این است که شما کدام گامهای های عملی را در راستای تحقق خواب‌هایتان تا کنون برداشته اید؟؟؟
میهن پرست

>>>   جناب ستیز گرامی،
این رویای شما رویای هر افغانستانی وطندوست و با وجدان است ، امیدوارم که خداوند متعال یک روزی این رویا ها را به حقیقت برساند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است