بازگشت و اخراج ۲۴۰هزار مهاجر از ایران در یک ماه
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۳    ۱۴۰۳/۷/۱۵ کد خبر: 176115 منبع: پرینت

سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارشی نوشته است که نزدیک به ۲۴۰هزار مهاجر افغان در یک ماه گذشته از ایران به کشورشان برگشته‌اند.
بر بنیاد این گزارش، حدود ۴۳ درصد این بازگشت‌کنندگان از سوی مقام‌های ایرانی اخراج شده‌اند و متباقی به‌گونه داوطلبانه به افغانستان برگشته‌اند.
در گزارش آمده است که این شمار، بیشترین تعداد بازگشت‌‌کنندگان از ایران به افغانستان در یک ماه در سال جاری بوده است.

در این گزارش نگاشته شده است: «در ماه سپتامبر در مجموع ۲۳۸هزار ۶۵۱ نفر از ایران به افغانستان برگشته‌اند. در عین زمان، ۹۶هزار ۴۰۷ نفر دیگر از افغانستان به ایران رفته‌اند.»
در همین حال برخی از مهاجران افغان در کشورهای همسایه می‌گویند که با چالش‌های جدی از جمله اخراج اجباری و بدرفتاری روبه‌رو اند. آنان خواهان رسیدگی به این چالش‌ها هستند.
محمد رضا مهاجر افغان در پاکستان به طلوع‌نیوز گفته است: «ما در اسلام‌آباد با چالش‌های زیاد روبه‌رو هستیم که نبود زمینه کار و تحصیل می‌باشند.»
اکبر سلطانی مهاجر افغان در ایران به طلوع‌نیوز گفت: «کسانی که غیرقانونی هستند، می‌گویند که قانونی نامده‌‎اند، اخراج می‌کنیم؛ اما کسانی که کارت دارند و پاسپورت دارند، به اسناد آنان باید احترام شود.»
مهاجران افغان در کشورهای همسایه به‌ویژه ایران و پاکستان همواره با بدرفتاری و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو بوده‌اند؛ مواردی که در ماه‌های پسین یا شاید هم سال‌های پسین، در این دو کشور افزایش یافته است.

در سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ۱۷ کشور اروپایی از جمله آلمان و فرانسه در نامه‌ای به کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار تسریع روند بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشورهای‌شان شده‌اند.
محمدباقر احمدی یکی از فعالان حقوق مهاجران به طلوع‌نیوز گفت: «روند بررسی درخواست‌های پناهندگی باید سریع‌تر و کارآمدتر شود تا مهاجران مدت طولانی در یک وضعیت نامشخص باقی نمانند که متاسفانه حداقل در پاکستان شاهد چنین ابتکار عمل از سوی یوان‌اچ‌سی‌آر نبودیم.»
پیش از این وزیر داخله ایران در گفتگو با خبرنگاران گفته بود که کشورش دیگر امکان پذیرش شهروندان افغانستان را ندارد و اخراج مهاجران غیرقانونی یکی از اولویت‌های این کشور است.

کد (۸)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بازگشت مهاجران
اخراج مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   ایشالا که انسداد مرز با بودجه سه میلیارد دلار که تعیین شده انجام میشه و تا دو سال آینده ورود غیرقانونی صفر می‌شه

>>>   ملیارد ها دلار که مهاجرین افغان با تایید حکومت ایران در ایران سرمایه گذاری کرده‌اند و هزاران ایرانی مهاجر ستیز را صاحب آب و نان نموده است خوشتان می اید ولی خود مهاجرین که از نهایت مجبوری آمده اند بد اند و باید اخراج شوند؟ اولین که این سه ملیارد دلار را شما از کجا بدست می آورید تا درین راه صرف نمایید؟؟

>>>   چقدرایناحقه بازن میگن غیرقانونی هاراخراج می کنیم درحالیکه دهاخانواده باکارت شناسایی وپاسپورت رااخراج می کنند.....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است