بیانیه ششمین نشست فرمت مسکو درباره افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۴۰۳/۷/۱۵ کد خبر: 176117 منبع: پرینت

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست فرمت مسکو، با صدور بیانیه‌ای، از حضور گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلب در افغانستان ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین از طالبان خواستند حقوق مردم به‌ویژه زنان و گروه‌های قومی را رعایت کرده و نظام فراگیر و معتدل تشکیل دهد.
براساس این بیانیه که نسخه آن در اختیار افغانستان اینترنشنال قرار گرفته، نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان، خاطرنشان کردند که «گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلب مستقر در افغانستان، همچنان یک تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان هستند.»
در بیانیه آمده است که طرف‌ها بر تقویت همکاری‌های ضدتروریستی در سطوح دوجانبه و چندجانبه تأکید کردند و حمایت خود را از طالبان در راستای مبارزه با تروریسم و ریشه‌کن کردن آن اعلام کردند.
آنها همچنین از تبدیل شدن افغانستان به یک دولت مستقل، واحد و صلح‌آمیز حمایت کردند.
کشورهای شرکت‌کننده در بیانیه پایانی، از تلاش کشورهای ثالث برای استقرار زیرساخت‌های نظامی خود در افغانستان و کشورهای هم‌مرز انتقاد کرده است. اما در این خصوص توضیحی ارائه نکردند.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر اینکه امریکا برای نظارت بر وضعیت افغانستان، پایگاه‌هایی در شمال پاکستان ایجاد کرده است، منتشر شده بود. شرکت‌کنندگان نشست مسکو گفتند که «ایجاد این پایگاه‌ها با منافع و ثبات منطقه‌ای سازگار نیست.»
آنها همچنین علاقه‌مندی خود را به توسعه پروژه‌های اقتصادی منطقه‌ای با مشارکت افغانستان و حمایت از پیشرفت پایدار در حوزه‌هایی مانند صحت، مبارزه با فقر، کشاورزی و جلوگیری از بلایای طبیعی ابراز کردند تا به افغانستان در دستیابی سریع‌تر به توسعه مستقل و پایدار کمک کنند.
کشورهای شرکت‌کننده همچنین از ادغام فعال افغانستان در سیستم ارتباطات منطقه‌ای حمایت کردند.
نشست فرمت مسکو از جامعه بین‌المللی خواست که به ارائه کمک‌های اضطراری انسانی به مردم افغانستان سرعت بخشد و تأکید کرد که «سیاسی‌ کردن این کمک‌ها غیرقابل قبول است.»
کشورهای شرکت‌کننده از طالبان خواستند نظام متعادل، کارآمد و فراگیری تشکیل دهند تا «حقوق و منافع اساسی تمام مردم افغانستان، از جمله زنان، دختران و همه گروه‌های قومی، رعایت شود.»
کشورهای منطقه همچنین از طالبان خواستند که شرایط لازم را برای مردم افغانستان فراهم کنند، از مهاجرت بیشتر آنها جلوگیری کرده و شرایط را برای بازگشت پناهندگان تسهیل کنند.
در بیانیه از ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر منطقه به خاطر پذیرش میلیون‌ها پناهنده افغانی قدردانی شده است. این درحالی است که ایران و پاکستان مصمم هستند که مهاجرین فاقد مدرک را برگردانند.

ششمین نشست فرمت مسکو درباره افغانستان، روز جمعه ۱۳ میزان با حضور نمایندگان چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و اوزبیکستان برگزار شد. در این نشست، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان نیز شرکت کرده بود.

کد (۹)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرمت مسکو
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   زندگی مرفه،ارام وبی دردسر.
هرزمانیکه به این واقیعت ساده که پلیدترین ووحشی ترین موجودروی زمین ،انسان است پی بردید دیگرزندگی ارام راتجربه کنید.بادرک این واقیعت اشکارازیک طرف تماس باانسانها کم میشودوازجانبی توقع خوبی ونیکی ازانها انا سقوط میکند .روزگاری متوجه انسانهای میشدم که مدت زیادزندگی خودراباپرندگان وسگ وسگ وپشک سپری میکردندوانهارادیوانه وخودرا هوشیارفکرمیکردم.اماحالا میدانم واقیعت راکه من درهفتادسالگی متوجه شدم،انها ده هاقبل درک کرده بودند.
عاقل

ایمیل:
لطفا فارسی تایپ کنید. نوشتن آدرس ایمیل الزامی نیست
میتوانید نام و محل سکونت خود را همراه نظرتان برای چاپ ارسال نمایید
پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است