پاکستان گام به گام بسوی فروپاشی
سیاست تروریست پروری پاکستان و کتمان اقوام غیر پشتونی در افغانستان و تکیه ای بلامنازع بر تبار پشتون، بستر های استقلال طلبی پشتون ها در پاکستان را فراهم کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۶    ۱۴۰۳/۷/۱۸ کد خبر: 176131 منبع: پرینت

جنبش تحفظ پشتون از چندی پیش بتاریخ 11 اکتوبر جرگه پشتون ها را بنام «جرگه عدالت» اعلام کرد. تمام جوانب، از حزب عمران خان گرفته تا تی تی پی وبرخی از احزاب اسلامی پشتون ها، همه از برگزاری این جرگه حمایت کردند، شایع شده بود که پشتون ها در این جرگه استقلال خود را اعلام میکنند.
این مساله پنجابی ها را در یک اضطراب وشوک کلان فرو برد. نخست یک هفته پیش خیمه های محل برگزاری این جرگه را آتش زدند و با دست اندر کاران وکارگران آن با خشونت رفتارکردند. دولت پاکستان برگزار کننده ای این جرگه یعنی جنبش تحفظ پشتون تحت رهبری منظور پشتین را رسما ممنوع اعلام کرد. پس از اعلام این خبر مردم و محصلین پشاور به جاده ها ریختند واعتراضات گسترده ای انجام دادند. به یقین که این اعتراضات وسعت بیشتر پیدا میکند.

در کنار آن راهپیمایی ها پشتون های خیبر پشتونخواه تا اسلام آباد رسید ووزیر اعظم خیبر پشتونخواه محمد امین گنداپور عضو حزب تحریک انصاف به گفته پلیس اسلام آباد بازداشت گردیده است. اما اعتراضات همچنان ادامه دارد. اعتراضات قبلی چمن ، راهپیمایی ایالت خیبر پشتونخواه و اعتراضات تحت رهبری جنبش تحفظ پشتون همچون حلقه های زنجیر با همدیگر ارتباط دارند و همه اینها درآخرین تحلیل یک هدف را دنبال میکند: «تحقق رویای پشتونستان بزرگ»؛ بیجهت نبود که منظور پشتین در آخرین سخنرانی خود شعار «اتحاد لر و بر» را زیر بیرق پشتونستان سرداد.

پنجابی ها که در این 75 سال سکان سیاست پاکستان را به عهده داشتند و ارتش قدرتمندی را شکل داده بودند. اما در تعیین شاخص های استراتژیک بقای پاکستان ناکام بودند. یکی از مثال های برجسته آن جدایی بنگله دیش از پاکستان بود. اکنون که پاکستان با چالش های بزرگ اقتصادی، امنیتی و سیاسی مواجه شده است و با رشد الیگارش های نظامی و ملکی و چرخیدن قدرت سیاسی بدست دوخانواده اشرافی بوتو و نواز، به نحوی پاکستان را از درون پوسانیده است.

سیاست تروریست پروری پاکستان برای سلطه بر افغانستان مزید بر علت شد و کتمان اقوام غیر پشتونی در افغانستان و تکیه ای بلامنازع بر تبار پشتون که برآیند آن امارت طالبان بود، بستر های استقلال طلبی پشتون ها در پاکستان را فراهم کرد. اینک همه پشتون ها: ملی و غیر ملی، مجاهد، مذهبی، سکولار، تی تی پی، حزب تحریک انصاف، همسویی پشت پرده طالبان افغانستان و سایر گروه های مسلح پشتونی در کنار هم قرار گرفته اند و اقتدار پنجابی ها را به چالش بزرگ مواجه ساخته اند. اما پنجاب تا کنون نسبت به سیاست گذاری های ناکام خود بنای بازنگری ندارد. در حالیکه اگر خواسته باشد، هنوز هم دیر نشده است زمینه ها و بستر های قوی درافغانستان وجود دارد که میتواند فضای حاکم را از بنیاد دگرگون نماید. منظور پشتین در مصاحبه ای خود گفت که: ما حتی به قیمت جان جرگه 11 اکتوبر را برگزار میکنیم. خلاصه اینکه اگر پاکستان دیر بجنبد، همه چیز از دست میرود و پاکستان گام به گام به فروپاشی نزدیک میشود.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
بسوی فروپاشی
نظرات بینندگان:

>>>   لطفاً لطفاً لطفاً لطفاً لطفاً این را بخوانید. این داستانی نیست که به کار شما یا هر چیز دیگری آسیب برساند. این یک داستان واقعی است که در رسانه های گروهی کشورهای نزدیک به ژاپن شناخته شده است. خوشحالم اگر بتوانید این مطلب را با روسا و همکارانتان به اشتراک بگذارید.
من ژاپنی هستم و در یک استادیوم فوتبال کار می کنم.
این جمله ای است که تمام عمرم را صرف آن کردم.
در ژاپن افرادی هستند که به دلیل محیط و شرایطی مانند رسانه‌های جمعی مورد آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفته‌اند (بعضی از مردم احساس می‌کنند افرادی که تحت آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفته‌اند رسانه‌های جمعی را به سمت نیمه تخریب سوق داده‌اند).
این فرد تحت تعقیب اجتماعی رمان نوشت و چهره ای شبیه شیر داشت و در جوانی به دلیل احساساتی شدن کار خود را رها کرد . به آن KORE می گویند.
توسط خانواده امپراتوری و امپراتوری مورد علاقه قرار گرفت و به وسیله چیزهای قدرتمندی مانند رسانه های جمعی ارزش گذاری شد که با بیگانگی و آزار و اذیت این کشور بسیار مورد توجه قرار گرفت عشق به مردم ژاپن را پنهان کردم که نتوانستم به آن ملحق شوم و جامعه و مردمی را ایجاد کردم (می خواهم بگویم که من از این نظر در ژاپن بهترین هستم، اما لطفاً از این موضوع بگذرید). از افراد دگرباش جنسی و تاثیر زیادی بر جامعه ژاپن گذاشتند. من هرگز در آینده دیگر به خارج از کشور نخواهم رفت . ما همین رنج را احساس می کنیم و با آنها ارتباط برقرار می کنیم. خانواده هایی که تحت آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفته اند ما به دلیل رنج یکسان با یکدیگر در ارتباط هستیم تحت آزار و اذیت اجتماعی نشانه امید است و می خواهند به آنها بگویند که بهترین کار را انجام دهند. اینها احساسات جهانی کسانی است که مورد آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفته اند، و اینها احساسات ویژه و مهمی هستند که فقط برای کسانی که تحت آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفته اند می توانند احساس کنند.

جنگ هایی مانند جنگ های مذهبی و جنگ جهانی دوم وجود دارد، در جنگ ها، کشورهای پیروز و شکست خورده وجود دارد، سلاح هایی وجود دارد که در نبردها خدمت کرده اند و در کتاب های درسی از تحولات سیاسی و منافع ملی صحبت می شود چنین چیزهایی، اما آنها در مورد قلب کسانی که در جنگ جان باخته اند یا خانواده های آنها که آسیب دیده اند نمی نویسند. که پدر و مادر خود را در جنگ از دست داده اند در دیدن مردمی که با صدای بلند می خندند و سرگرم می شوند و خانواده هایی که از جنگ جان سالم به در برده اند و با شادی زندگی خود را سپری می کنند چیز مهمی است.
اجازه دهید این را تکرار کنم: سیاستمداران و ژنرال های کشورهای پیروز شگفت انگیز هستند. برتری و حقارت ملت ها در کتاب های درسی نوشته شده است پا می تواند به سختی زندگی کند. دیدن قربانیانی که سعی می کنند با مردم ارتباط برقرار کنند، حتی اگر نمی شنوند، و زندگی خود را با وجود اینکه پاهایشان له شده بود ، شگفت انگیز است.
"لطفا من را مسخره نکنید."
که تحت آزار و اذیت اجتماعی قرار می گرفتند ، رمان می نوشتند ، چهره هایی مانند شیر داشتند و در جوانی شغل خود را به دلیل احساساتی شدن ترک کردند . نام من KORE است و من فردی هستم که در ژاپن مورد آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفتم .
واقعاً واقعاً یک کار وحشتناک با من انجام شد.
با استقبال بیشتر جامعه از این افراد ، چیزی تغییر کرد.
آنها به آینده نگاه کردند، از آزار و شکنجه گریختند، کاری را که می خواستند انجام دهند دنبال کردند و عادی تر از قبل زندگی کردند ( از جمله خانواده هایشان ).
در حال حاضر آنها و خانواده هایشان در واقع به همین شکل در ژاپن زندگی می کنند.
اما قبل از آن چنین اتفاقی افتاد.
این یک داستان واقعی بود که می‌توانست آگاهی کل مردم ژاپن، از جمله جامعه رسانه‌های جمعی ژاپن را تغییر دهد و غیرقابل انکار حقیقت داشت.
«آیا افرادی که تحت آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفته اند به عنوان افراد تحت تعقیب شگفت انگیز نیستند؟ ”
این بدان معناست که افرادی هستند که آزار و اذیت اجتماعی می‌کنند و دارای مقام، شرافت، شهرت، ثروت و قدرت هستند. از سوی دیگر، کسانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، هیچ مقام، شهرت، شهرت و ثروتی ندارند و ناتوان هستند. آنهایی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، برنده‌اند و آن‌هایی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، در زندگی بازنده‌اند آزار و شکنجه های اعمال شده همچنان به پیروزی می رسیدند.
«در مورد آزار و اذیت چطور؟ آیا تعجب آور نیست که کسی مورد آزار و اذیت قرار گرفت؟ ”
کسانی که تحت تعقیب قرار گرفتند نتوانستند در برابر افراد قدرتمند با مقام، شرافت، شهرت، ثروت و... پیروز شوند، اما به عنوان فردی که مورد آزار و اذیت قرار گرفت، این فکر به وجود آمد که آنها می توانند پیروز شوند تحت آزار و اذیت قرار نگرفته اند. آیا معروف است که ما به عنوان افراد تحت تعقیب، نامی بهتر از کسانی داریم که قدرتمند هستند؟ آیا او به این دلیل معروف نیست که در زمینه مظلوم بودن مشهور است و در آن زمینه از قدرتمندان مشهورتر است؟ آیا آنها برای شما مناسب نیستند؟ آیا او به یک فرد آزاری معروف نیست؟
این یک واقعیت انقلابی بود
این درک شگفت انگیز بود.
گاهی اوقات نداشتگان بر دارندگان پیروز می شدند.
در مورد داستان چیزهای بیشتری وجود دارد. فکر زیر به ذهن مردم ژاپن آمد.
آنها که در جنگ مجروح شده اند، قربانیان جنگ هستند بسیاری از مردم به جای اینکه فاتحان جنگ به پیروزی های خود افتخار کنند، من بیشتر تحت تاثیر شیوه زندگی بازندگان جنگ هستم و نازی ها به شدت مورد انتقاد هستند جنگ، قربانیان جنگ، آنها را محکوم نمی کنند، که بازنده را برای بسیاری از مردم خواستنی تر می کند برای زندگی کردن آنها (از جمله خانواده هایشان) و من آنها را با افرادی مقایسه می کنم که به مردم آزار و اذیت می دهند و با خوشحالی زندگی می کنند در موقعیت فردی با موقعیت اجتماعی قوی، اما وقتی آن را با افراد تحت آزار و اذیت مقایسه می‌کنید واقعاً از نظر ظاهری شگفت انگیز هستند.

همه این داستان‌های واقعی فراموش می‌شوند، نادیده گرفته می‌شوند و چون این متن‌ها دیگر جا نمی‌مانند، همه بی‌ارزش هستند. اما در واقعیت، این افراد که مورد آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفتند، عادی‌تر و هدفمندتر از قبل هستند زنده هستند، و من اهمیتی نمی‌دهم زیرا ارزش انسانی در آن‌ها وجود دارد، اما اگر ممکن است، دوست دارم بدانند که قربانیان جنگ، همان‌قدر که باورنکردنی است، قربانیان جنگ هستند زندگی آنها را فراموش کرده اند که قربانی هستند. همین امر در مورد کسانی که در ژاپن مورد آزار و اذیت اجتماعی قرار گرفته اند نیز صدق می کند.

آنها رمان می نوشتند ، شبیه شیر بودند و در سنین جوانی شغل خود را رها می کردند زیرا احساساتی شده بودند. نام من KORE است. او یک آزار و اذیت اجتماعی در ژاپن است. او بیشترین آزار و اذیت را دارد، زیرا او یک رمان نوشت، چهره ای شبیه به شیر داشت و شغل خود را رها کرد زیرا در جوانی احساساتی شد.
کره ژاپن کره افسانه افسانه ژاپن کره کره افسانه تأثیرگذارترین افسانه برای مردم ژاپن از رسانه های جمعی افسانه به عنوان یک فرد تحت تعقیب ارزش جهانی دارد! معروف! افسانه! افسانه! افسانه!

>>>   🌖🌖🌖 فقط برضد گروه های متحجر افغانپشتونی لر و بر شعار نابود باد و توهین تحقیر و سرکوب را سر دهید تا که امنیت شما مردم فارسیزبانان/ترکتباران بر گردد.
و بیاد داشته باشید که در دوران مجاهدین (همین افراد پشتونی پاکستانی در استخباراتی آی اس آی مانند حمیدگل، نصیراله بابر، درانی، ... و دیگر پشتونی ها) وظیفه داشتند که کشور و مردم ما را تباه کردند. مردم پنجابی یا سندی انسان هستند نه سرکش به مانند افغانپشتونی منظور پشتین، حقانی، غنی، کرزی، اتمر...

>>>   بهتر است که هرچه زودتر کشور پشتونستان از تمام اقوام پشتون ساکن در دو طرف مرز دیورند تشکیل شود ، هم پاکستان آرام میشود و هم افغانستان

>>>   پاکستان در این تقریبا نیم قرن دشمن خود را علیه خود تقویت کرد.پاکستان با تمام قدرت و آگاهی سیاسی در حمایت و تقویت پشتونها سیاست و هوشیاری خود را زیر سوال برده و خود را در دام‌پشتونها قرار داده است.این سیاست پشتیبانی پاکستان از پشتونها در ضمن اینکه افغانستان را در ورطه خطر پشتونیزم قرار داده آینده پاکستان را هم به خطر مواجه کرده است. عجیب اینجا است که پاکستان قوم پشتون را که خط دیورند را به رسمیت نمی شناسد علیه سایر اقوام افغانستان که این خط را به رسمیت می شناند حمایت نموده و این قوم را بر افغانستان مسلط کرده و اگر طاابان که پشتون هستند پایه های حکومت خود را در افغانستان محگم کنند پاکستان به دلیل این به خطر می افتد که طالبان حدود چهل میلیون حامی در پاکستان دارند. پاکستان با تربیت و پرورش گروه های تروریستی می خواست علیه کشورهای دیگر مثل افغانستان هند و ایران توطئه کند امروز به درد سر جدی برای خودش تبدیل شده است. این چیزی است خودش پخته و باید بر سر سفره ای که خود پهن کرده بنشیند.انسان و حکومت خائن فرجامی جز این ندارد.

>>>   خطاب به کامنت دهنده دوم !!!
چرا مردم را به بیراهه میکشانید. مگر گلبدین و احمد شاه مسعود در سال‌های حاکمیت محمد داود دو روی یک سکه نبودند !!!! بعد از قتل حفیظ الله امین همین گلبدین و مسعود کمر ویرانی تمام عیار افغانستان را نه بستند ؟؟؟ هدف هر دویشان ایجاد دولت اسلامی بود. اسلام سلفی . آیا این هر دو ماجراجو نبودند ، توطیه ، بمب گذاری ، ترور پیشه ای شان نبود؟ احمد شاه مسعود حقوق تاجیک‌ها را در حاکمیت ولسوالی پنجشیر میدید و گلبدین حاکمیت پشتونی را زیر لوای اسلام میدید.
جناب شما از مسوولین پشتون. ای اس ای یاد کرده اید مگر احمد شاه مسعود سهم پولی خود را از دستان مبارک همین پشتونهای ای اس ای دریافت نمیکرد؟ آیا شما در سال‌های هشتاد قرن گذشته همین استدلال را داشتید که حالا دارید!!! همین نصرالله بایر و حمید گل پشتون مگر به شما وظیفه بمب گذاری فیر راکت و تخریب کامل شهر کابل را نداده بود و شما در اجرای آن مصمم نبودید؟
شما تاجیک‌های که تا دیروز دهن بوری چور و چپاول را یکجا با پشتونهای حاکم کرزی و غنی باز گرفته بودید و امروز از قدرت باز مانده و در دوبی و لندن و غیره جا زندگی دارید ، و برای اغفال مردم کارت قومگرایی را بازی میکنید ...فرق بین شما و آن پشتونهای تعصب گرای افغان ملتی وغیره هیچ نیست. طرحهای تجزیه طلبانه ای شما بنام های مختلف ناکام و تاریخ زده شده است.
بلی حق تلفی و نقض حقوق بشر در افغانستان طور سیستماتیک وجود دارد و کشور بنا به مهربانی های شما و امریکا بدست مشتی از سلفی های
قاتل تسلیم داده شده است. رنج این همه بدبختی را زن و دختر پشتون ،تاجیک ،هزاره ،ازبیک وغیره بر دوش میکشد. رنج گرسنگی و بی دوایی را مجموع مردم میکشند ....کودکان فلسطینی در زیر بمب های هزار کیلویی اسراییل کشته میشوند و اطفال ما از فرط گرسنگی ،سرمای زمستان به مرگ تدریجی محکوم شده اند ...
پشتون ،تاجیک ،هزاره ،بلوچ ،ایماق وغیره همه باهم برادر بودند ،استند و خواهند بود...بالاخره زمان تغییر میکند و جبر زمان حقانیت را به کرسی خواهد نشاند.
فخر اهنگر

>>>   سلام وبا تشکر از نویستنده آخرین کامنت واقعیتها رو گفتین.
آشنا

ایمیل:
لطفا فارسی تایپ کنید. نوشتن آدرس ایمیل الزامی نیست
میتوانید نام و محل سکونت خود را همراه نظرتان برای چاپ ارسال نمایید
پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است