گزارش دیدبان حقوق بشر از تهدید زنان پلیس
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۸    ۱۴۰۳/۷/۲۰ کد خبر: 176134 منبع: پرینت

دیدبان حقوق بشر در یک گزارش تازه مقام‌های طالبان را متهم کرده است که زنان پلیس در دولت پیشین افغانستان را تهدید کرده و این تهدید باعث شده تا بسیاری از آنها خود را پنهان کنند.
این نهاد در گزارش مفصلی نوشته است که همچنین ادعاهای سواستفاده جنسی از زنان پلیس در دولت پیشین افغانستان نادیده گرفته شد و کشورهایی‌که آنها را آموزش داده و از زنان پلیس در افغانستان حمایت می‌کردند، از اعطای پناهندگی به آنها پس از بازگشت طالبان به قدرت خودداری کردند.

در این گزارش آمده که زنان پلیس در افغانستان و در کشورهایی‌که در آن پنهان شده‌اند یا به دنبال پناهندگی هستند، از فشار روانی مرتبط با بدرفتاری گذشته و ترس از انتقام‌جویی از سوی خانواده‌هایشان و حکومت طالبان رنج می‌برند.
دیدبان حقوق بشر درگزارشش همچنین مدعی شده که چند زن در حکومت قبلی و مسوولان محابس زنانه ظاهرا از سوی بستگانشان که معتقد بودند کارشان «باعث شرمساری» خانوادهایشان شد، کشته شده‌اند و حکومت طالبان هم «تحقیقات معتبری» در مورد این قتل‌ها انجام نداده است.

حکومت طالبان اتهامات تهدید زنان پلیس دولت پیشین را رد کرده است.
متین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان، به بی‌بی‌سی گفت: «۱۹۹۵ سرباز پلیس زن در وزارت داخله در بخش بایومتریک، بازرسی و جرایم کار می‌کنند. در صورت نیاز زنان بیشتری را استخدام خواهیم کرد. بیشتر این ماموران زن از دولت پیشین استند. گزارش دیدبان حقوق بشر را رد می‌کنیم و آن را مغرضانه می‌دانیم.»

«خیانت دوگانه: بدرفتاری مردان دولت پیشین و بی‌توجهی کشورهای حامی»
گزارش ۲۶ صفحه‌ای دیدبان حقوق تحت عنوان «خیانت دوگانه: بدرفتاری علیه زنان پلیس افغانستان در گذشته و حال» امروز پنجشنبه ۱۹ میزان/مهر منتشر شد.
این گزارش را براساس ۲۴ مصاحبه از جمله ۱۰ مصاحبه حضوری و ۹ مصاحبه از راه دور در پنج ولایت افغانستان با زنان پلیس در حکومت پیشین و همین‌گونه ۵ مصاحبه از راه دور در کشورهای آمریکا، سوئد، ایتالیا، ایران و پاکستان تهیه شده است.
این گزارش عمدتا به دو بخش می پردازد. آزار و اذیت و سوءاستفاده از زنان پلیس از سوی همکاران و مدیران قبلی‌شان در حکومت پیشین افغانستان و بی‌سرنوشتی این زنان پس از سقوط دولت پیشین و روبرو شدن با تهدیدات از سوی مقام‌های طالبان.

براساس این گزارش زنان مصاحبه‌شونده گفته‌اند که در حکومت قبلی به صورت مرتب مورد آزار و اذیت و تعرض جنسی و دیگر اشکال بدرفتاری جنسی قرار می‌گرفتند. دیدبان حقوق بشر می‌گوید گستردگی این بدرفتاری‌ها به حدی بوده است که از سال ۲۰۱۳ به بعد حتی کشورهای حامی دولت پیشین هم این موارد را می‌دانستند اما افسران مرد که مسئول این بدرفتاری‌ها بودن، مورد پیگرد قرار نگرفتند.

در بخش دیگر گزارش آمده که پس از سقوط دولت پیشین، زنان پلیس قبلی از سوی مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان مورد تهدید قرار گرفته اند. بسیاری آنها از ترس تهدید طالبان و افزایش خشونت از سوی خانواده‌های‌شان مجبور به فرار به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان شده یا سعی کرده‌اند به کشورهای دیگر بروند تا پناهندگی بگیرند.
در گزارش دیدبان حقوق بشر این موضوع تایید شده است که طالبان به برخی از زنان پلیس دستور داده است تا در بخش‌های خاص از جمله بازرسی زنان در ایست‌های بازرسی و نگهبانی از زندانیان زن به کار خود بازگردند.

دیدبان حقوق بشر کشورهای حامی دولت پیشین افغانستان را به «خیانت در برابر زنان پلیس افغان» متهم کرده و از کشورهایی‌که قبلا از برنامه‌های آموزش و استخدام زنان در پلیس افغانستان حمایت می‌کردند، از جمله آمریکا خواسته است که آنان را در برنامه اسکان مجدد پناهندگان در اولویت قرار بدهند.
به گزارش بی بی سی، این نهاد از حکومت طالبان هم خواسته است که باید به تمام «آزار و اذیت و تهدیدات» علیه زنان پلیس و دیگر افرادی که برای حکومت سابق کار می‌کردند پایان دهد و موارد خشونت علیه آنان را به صورت معتبر تحقیق کند.

کد (۹)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان پلیس
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   اکثریت پولیس زنانه ای دوران جمهوریت خانم های هزاره ګی و هواخواهان آمرصاحب بودند که بسیار با شوک و علاقه وظایف شان را اجرا میکردند، اکثریت این خانم ها خارج را زیاد دوست دارند که آزاد زندګی کنند، در پارک های آمریکا و اروپا بقرصند و چه چه کنند، باید ازین فرصت طلایی استفاده کنند.
بااحترام سخی اکه از سرپل

>>>   انها همه چتلی امریکا است در در افغانستان رها کردند و فعلاً به انها هیچ خطر مواجه نیست آنها خود شان بخاطر اینکه مفت و بدون تکلیف به امریکا و اروپا بروند همرایی دفتر بدنام و ....بنام حقوق بشر تماس می‌گرند و به صدها دروغ و بهتان به آنها خود را در خطر مواجه هستند معرفی می‌کند و این سازمان حقوق بشر نی بلکه دشمن بشر است بشریت را به گدال روان می‌کند

ایمیل:
لطفا فارسی تایپ کنید. نوشتن آدرس ایمیل الزامی نیست
میتوانید نام و محل سکونت خود را همراه نظرتان برای چاپ ارسال نمایید
پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است