شباهت‌های ضمیر کابلوف با خلیلزاد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۵    ۱۴۰۳/۷/۲۲ کد خبر: 176147 منبع: پرینت

ضمیر کابلوف نماینده‌ی ویژه روسیه در افغانستان، شباهت‌های زیادی به خلیلزاد دارد. او جدی‌ترین لابی طالبان در نقطه‌مقابل منافع غرب در افغانستان است، اما با این وجود گفته می‌شود که چون فرزندان او چون فرزندان خلیلزاد از تعاملات پشت‌پرده‌ی افغانستان سود اقتصادی می‌برند. لابی‌گری قومی نیز از مباحثی است که در مورد هر دو شخصیت تذکر رفته است.

ظاهرا تلاش‌های کابلوف و تیم هم‌سوی او در سیاست خارجی روسیه، در صدد به رسمیت‌شناسی طالبان برآمده‌اند. این سیاست برآمده از همان تصور اشتباهی است که سیاست خارجی ایران نیز آن را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده است. خلاصه‌ی تز روس‌ها و ایرانی‌ها و احتمالا چینی ها این است که تروریسم را فقط با تروریسم می‌توان کنترل کرد.

روس‌ها به خوبی می‌دانند که ساعت صفر ظهور داعش در حوزه‌ی امنیتی آن در حال نزدیک‌شدن است و در فقدان اپوزیسیون قوی طالبان، به تروریسم طالبانی روی آورده است. نتیجه‌ی چنین سیاستی به درستی روشن نیست، اما یک نکته روشن است که تروریسم با تروریسم قابل کنترل نیست. طالبان به عنوان تنها نیروی غیرمسئول در مقابل مردم افغانستان، منطقه و جامعه‌ی جهانی نیروی قابل اتکایی برای بازی‌های استخباراتی آینده است و قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای می‌خواهند از این ظرفیت ضد دشمنان خود استفاده نمایند.

در صورت رسمیت‌شناسی طالبان توسط روسیه، به نظر می‌رسد که حضور استخباراتی روسیه در افغانستان گسترده‌تر خواهد شد. با توجه به حضور سنگین داعش در شمال افغانستان و نیروی ضددولت ایران در غرب افغانستان، ائتلاف روسیه، ایران و طالبان در صدد مبارزه توسط تروریست علیه تروریست خواهند پرداخت و در این میان مشخص نیست که بازی قدرت‌های دیگر چه سیری را خواهد پیمود. اما یک نکته مشخص است که بار دیگر مردم افغانستان قربانی بازی‌های بزرگ استخباراتی جهانی و منطقه‌ای خواهند بود.

داوود عرفان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
ضمیر کابلوف
نظرات بینندگان:

>>>   از همان اول که نام او در میان آمد گفته بودم که که این "کابلوف" بالاخره "کابل گیرک" میشود!!!!!!
آتش خاوری

ایمیل:
لطفا فارسی تایپ کنید. نوشتن آدرس ایمیل الزامی نیست
میتوانید نام و محل سکونت خود را همراه نظرتان برای چاپ ارسال نمایید
پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است