تیراندازی بر مهاجران قاچاقی در مرز ایران و افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۴۰۳/۷/۲۵ کد خبر: 176160 منبع: پرینت

گزارش‌ها حاکی است که مرزبانان ایرانی بر گروهی از شهروندان افغانستان که قصد داشتند قاچاقی وارد ایران شوند، تیراندازی کرده‌اند.
به گزارش شفقنا، این رویداد در مرز کلگان سیستان و بلوچستان ایران رخ داده است.
گزارش‌ها می‌رساند که گروهی از مهاجران افغانستانی هنگامی که می‌خواستند به گونه قاچاق از پاکستان به ایران بروند در منطقه مرزی کلگان توسط مرزبانان ایرانی هدف قرار گرفتند.
به گفته منابع، در این تیراندازی شماری از پناهجویان کشته و یا زخمی شده‌اند.

خبرگزاری حال‌وش گزارش داد نیروهای مرزی ایران در منطقه کلگان سراوان به مهاجران افغان که قصد ورود به ایران را داشتند، تیراندازی کرده و ده‌ها نفر کشته شده‌اند. یک چهره شناخته شده طالبان در واکنش به تیراندازی نیروهای ایرانی گفت که «انتقام اسرائیل را از مظلومان کشور ما گرفتند.»

جنرال مبین، از چهره‌های رسانه‌ای طالبان، عکس منتسب به اجساد این مهاجران را در حساب خود در شبکه اکس منتشر کرد و با انتقاد شدید از ایران نوشت: «ایران این تحفه را برای وزیر مهاجرین [طالبان] تقدیم کرد. آیا به این همسایگی می‌گویند؟»
حال وش روز سه‌شنبه با استناد به ویدیوها و تصاویر دریافتی و همچنین ادعای شاهدان گزارش داد از میان ۳۰۰ پناهجوی افغان، حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر زنده مانده و متباقی کشته یا زخمی شده‌اند.

در همین‌حال، برخی شاهدان عینی که فایل صوتی شان به افغانستان اینترنشنال رسیده گفته‌اند که حدود ۳۰۰ مهاجر افغان از سوی نیروهای نظامی ایرانی هدف قرار گرفته و بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.
تاکنون مقامات ایرانی درباره این رویداد چیزی نگفته‌اند و آمار دقیق و تاییدشده از شمار تلفات در دست نیست.
سروان در ایالت سیستان و بلوچستان و هم مرز با پاکستان است. پیش از این، شورشیان بلوچ با نفوذ از این مرز، به نیروهای مرزی ایران حمله کرده‌اند و شماری از این آنان را کشته‌اند.

این نخستین بار نیست که نیروهای ایرانی به پناهجویان افغان در مرز تیراندازی می‌کنند. پیش از این، عفو بین‌الملل در گزارشی گفته بود مهاجران افغان که می‌خواهند از طریق ایران و ترکیه به کشورهای امن بروند، هدف تیراندازی نیروهای مرزی ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند.
این سازمان در گزارشی تحت عنوان «با ما مثل انسان رفتار نمی‌کنند» گفت که به مهاجران از جمله زنان و کودکان هنگام بالا رفتن از دیوار مرزی یا خزیدن از زیر حصارها «بیشتر در مرز ایران» تیراندازی مستقیم شده‌است.

کد (۸)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرین قاچاقی
مرز ایران
نظرات بینندگان:

>>>   خودتان میگویید چند وقت پیش شورشیان پاکستانی از این مرز به سربازان ایران حمله کردند خب خدا بهت انصاف بده این سربازها از کجا بدانند اینهایی که قاچاقی میاین مردم افغانند یا شورشیند یا داعش به سمت همه تیر میکنند
نباید قاچاقی بیایید اوضاع در منطقه جنگی است حکم تیر دارند ترا به خدا قاچاقی نیایید تقصیر وگناه از ایران نیست به هیچ وجه
خدا رفتگان را بیامرزد دنیا هر چه به جلو میرود بدتر از قبل میشود باز هم میگویم قاچاقی نیایید بهدخصوص از مرز پاکستان از مرز پاکستان هر جنبنده‌ای به سمت ایران بیاید حکم تیر دارند

>>>   این تیراندازی ها و رفتار وحشیانه با مهاجرین به چراغ سبز طالبان است جهت سربازی گیری. ایرانیان ....فکر می کنند با کشتن چند انسان بدبخت و آواره دفاع از مرز بوم است. امیدی به طالبان نیست....
حبیب الله یوسف زی

>>>   ای خدا بقیه کشور ها هم همسایه دارن ایران هم همسایه داره. مظلوم نمایی دیگر بس است. نباید غیر قانونی از مرز یه کشور رد بشین تا همچین بلایی سرتون بیاد

>>>   یا ابول فضل العباس این چه وضعیه آخر این همه کشته چه خبر تونه بابا این اسرائیله مگه این مردم یهود اند باید جلو این وضعیت گرفته بشه این پزشکیان مزشکیان رو باید بر کنار کنند بد بخت نمی دونه چی کار بکنه ملت رو داره تباه می کنه آخر این افغانستان مال خودمونه بابا برید تاریخ بخونید بد بخت ها بزارید بیان کار کنن بیچاره ها همشهری های خودمون اند چرا اونها رو می کشید.
آریا

>>>   آقای شبکه اطلاع رسانی
بر فرض اگر همین افراد به صورت قاچاق وارد ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و یا چین می شدند، به نظر شما رفتار مرزبانان آنجا چگونه بود؟
هیچ کشوری امنیت خودش را رها نمی کند. از همین مرز هر روز تروریست های وهابی جنایتکار با نام جیش العدل و داعش به صورت قاچاقی وارد ایران می شوند و انواع عملیات های تروریستی را انجام می دهند و آنوقت شما انتظار دارید که به قاچاقچقی های انسان خوش آمد بگویند. به جای ایران هراسی یاد بگیرید که باهم زندگی بکنید و برای همسایه ها مشکل درست نکنید.
قرار براین نیست که ایرانیها تاوان اختلاف و جنگ و خونریزی افغان ها را پرداخت کنند. لطفا بس کنید و کشور خودتان را آباد کنید و ما هم برای آبادانی افغانستان کمک میکنیم.

>>>   واقیعت ازچه قراراست؟
افغانهای که ازحداقل سواد ،دانش واخلاق بهره مند بودند، خودرابه اروپا، امریکا، کانادا واسترالیا رسانیدند، وایران وپاکستان است که اضافه ترازچهل سال بامیلیونها افغان بیسواد،.....دست وگریبان است ودیگرکاسه صبرشان لبریز است.هرانچه ایران وپاکستان درحق مهاجران ماانجام دهند، مامستحق ان هستیم.
معذرت میخواهم گاهی واقیعت تلخ است.
عاقل

>>>   چندروزه میگم فردی بنام کسایی مهابادی که روزنامه نگاره ونماینده شاهین شهربرای سرهرمهاجر افغانی جایزه گذاشتن. ازمردم افغانستان میخاهیم نیان ایران. اینجاهیچ خبری نیست. شمارابه راحتی ازاین به بعدمیکشن

>>>   تکذیب تیراندازی مأموران مرزبانی به اتباع افغانستان
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه خبری پلیس؛ در پی انتشار تصاویر چند مجروح در فضای مجازی که برخی رسانه‌ها ی معاند آن را حمله مرزداران ایرانی به اتباع افغانستان اعلام کردند، سردار "رضا شجاعی" فرمانده مرزبانی استان ضمن رد این خبر، تصاویر و مطالب منتشر شده را از اساس کذب عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌ها حضور اتباع کشور افغانستان در ایران با احترام به حقوق انسانی اتباع بیگانه و رعایت حسن همجواری، همواره پذیرای این عزیزان بوده؛ نسبت دادن تیراندازی مرزداران جمهوری اسلامی ایران به اتباع افغانستان را در راستای سیاه نمایی و ایجاد اختلاف بین دو کشور برشمرد.

>>>   بی بی سی فیلمی از مجروحان این واقعه نشر کرده است

>>>   بر بنیاد گزارش‌ها، ده‌ها شهروند افغانستان در یک تیراندازی در مرکز کلگان سراوان در سیستان و بلوچستان، کشته شده‌اند.
برخی از گواهان این رویداد و یک سازمان حقوق بشر ایران گفته‌اند که از میان یک گروه ۳۰۰ نفری از مهاجران افغان، نزدیک به ۵۰ نفر نجات یافته‌اند.
این مهاجران که می‌خواستند به گونه غیرقانونی وارد ایران شوند، با یک کمین روبه‌رو شدند و گفته می‌شود که بر آنان با جنگ‌افزارهای سبک و سنگین حمله شده است.

در نوارهایی که از این رویداد پخش شده، دیده می‌شود که جسدهای قربانیان و زخمی‌ها در بخش‌های کوهستانی بی هیچ امکانات بهداشتی روی زمین افتاده‌اند.
یک گواه رویداد گفته است: «ما در مرز کلگان به کمین خوردیم. ۳۰۰ نفر بودیم و حدود ۲۷۰ تا ۲۸۰ نفر کشته شدند. شاید ۵۰ تا ۶۰ نفر زنده بیرون شده باشند و دیگران همه شهید شدند. ۱۰ تا ۱۲ نفر از دوستان من هم شهید شدند.»

سازمان حقوق بشر ایران گفته است که از میان یک گروه ۳۰۰ نفری از مهاجران افغان، تنها ۵۰ نفر نجات یافته‌اند. به گفته این سازمان، مرزبانان ایرانی شب‌هنگام در برابر مهاجران افغان کمین کرده بودند و با جنگ‌افزارهای سبک و سنگین از جمله راکت آرپی‌جی به آنان حمله کرده‌اند.
جابر باشنده هرات به طلوع‌نیوز گفته است: «ایران به‌عنوان یک کشور همسایه و هم‌زبان، افغان‌ها را این‌گونه می‌کشد و واقعا کار غیراخلاقی است. تمام مسلمانان و مردم هرات این رویداد را محکوم می‌کنند.»
رامین یکی دیگر از باشنده‌های هرات گفت: «این یک کار بسیار ظالمانه و بد در مقابل افغان‌ها است. افغان‌ها به عنوان کارگر به ایران می‌روند.»
به گفته شماری از فعالان جامعه مدنی، حمله بر مهاجران افغان جنایت بشری است و عاملان آن باید به کیفر برسند.

سیداشرف سادات فعال جامعه مدنی به طلوع‌نیوز گفت: «به خاک و خون کشیدن شهروندان افغانستان که هدف مهاجرت شان فرار از فقر و به دست آوردن یک لقمه نان است، جنایت بشری به حساب میاید و نیازمند پیگیری در محاکم بین‌المللی است. یک کشور حق ندارد با مهاجران طوری رفتار کند که آنان متجاوز به حساب بیایند و آنان را به رگبار گلوله ببندد. مسلما که این عمل مرزبانان ایرانی جنایت علیه بشریت به حساب میاید.»
این در حالی‌ست که در ماه‌های پسین، اخراج مهاجران افغان از ایران شدت گرفته و همواره گزارش‌های از بدرفتاری پولیس آن کشور با مهاجران نشر شده‌اند.
طلوع نیوز

>>>   در درج اخبار دقت بیشتری نمایید چون این خبر از اساس نادرست بوده و چنین اتفاقی رخ نداده بلکه بوسیله دشمنان ملت های افغانستان و ایران جعل شده و بوسیله جریان های که دشمنان آنرا ایجاد و اداره میکنند، پخش و ارائه می‌شود.

>>>   کشتن پناهجویان و مهاجران افغانستان در مرز ایران توسط نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران چه با تیراندازی مستقیم این نیروها و چه با کاشتن مین از سوی آن ها برای کشتن مهاجران، غیر قابل توجیه و یک جنایت عظیم است.
مقامات و حاکمان جمهوری اسلامی ایران از کاظمی قمی سفیر شان در کابل تا فرماندهان مرزی و حاکمان محلی سیستان و بلوچستان و مسولین دولتی در تهران بجای تکذیب این کشتار وحشتناک، به بررسی آن و به دستگیری و بازپرسی و‌ محاکمه ی قاتلان و جانیان این جنایت بپردازند.
اما تقبیح این کشتار ‌ و جنایت و ریختاندن اشک تمساح توسط سیاست مداران، رهبران و حاکمان گذشته، ننگین تر و‌ زشت تر از عاملان ایرانی این کشتار ‌ و جنایت است. چون در گام نخست این سیاستمداران و‌حاکمان فاسد و‌خایین بودند که افغانستان و مردمش را به چنین روز و‌روزگار سیاه نشاندند و رساندند.
محمد اکرام اندیشمند

ایمیل:
لطفا فارسی تایپ کنید. نوشتن آدرس ایمیل الزامی نیست
میتوانید نام و محل سکونت خود را همراه نظرتان برای چاپ ارسال نمایید
پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است