پروژه تولید ده میگاوات انرژی خورشیدی افتتاح شد
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۰    ۱۴۰۳/۷/۲۸ کد خبر: 176169 منبع: پرینت

پروژه تولید ده میگاوات انرژی خورشیدی در نغلوی کابل امروز (شنبه) از سوی وزارت انرژی و آب به بهره‌برداری سپرده شد.
عبداللطیف منصور وزیر انرژی و آب طالبان در مراسم افتتاح این پروژه گفته است که از این ده میگاوات انرژی، یک‌هزار خانواده، پارک‌های صنعتی کابل و شفاخانه‌ها بهره‌مند می‌شوند. این وزارت پروژه‌های زیادی را در بخش تولید انرژی، ساخت بندها و واردات انرژی در کشور روی دست دارد.
عبداللطیف منصور گفت: «حدود هشت ماه پیش تهداب اش را گذاشتیم و امروز به بهره‌برداری سپرده می‌شود و به شبکه عمومی وصل می‌شود. این یکی از دست‌آوردهای وزارت انرژی و آب است که ما دیدیم.»

عبدالرحمن راشد معین وزارت مهاجران و عودت کنندگان که در این مراسم حضور داشت، گفت: «امارت اسلامی در این سه سال گذشته پروژه‌هایی را تطبیق کرد که رژیم سابق در بیست سال گذشته با وجود سرازیر شدن میلیاردها دالر، تطبیق نکردند و نتوانستند.»
در همین حال رییس اداره امور نیز در این مراسم گفته است که امارت اسلامی بر اساس اولویت‌ها، برای رسیدگی به خواست‌های مردم تلاش می‌کند و حکومت سرپرست در حفاظت از سرمایه و جان سرمایه‌گذاران و شهروندان خود را مسوول می‌داند.
نورالحق انور رییس اداره امور افزود: «بازرگان به این ضرورت دارد که مال اش تضمین شود. پیش از مال، موضوع تضمین جان اش در میان است که باید تضمین شود و افزون بر آن، نگه‌داری از عقیده و اعمال یک بازرگان و سرمایه‌گذار بسیار ضروری است.»
امین‌الله عبید والی کابل گفته است: «حالا امنیت تامین است و ما از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم که در هر بخش و در هر زمان در کشور سرمایه‌گذاری کنند.»

پروژه تولید ده میگاوات انرژی خورشیدی با سرمایه‌گذاری هفت اعشاریه شش میلون دالر در ده ماه تکمیل شده است.
مسوول شرکت قراردادی پروژه ده میگاوات انرژی خورشیدی نغلوی کابل از سرمایه‌گذاران در بیرون از افغانستان خواسته است که برای سهم داشتن در آبادی افغانستان، به کشور برگردند.
نزدیک به ده روز پیش، مسوولان بلندپایه امارت اسلامی کار ساخت‌وساز دستگاه تولید ۲۲.۷۵ میگاوات انرژی خورشیدی در ولسوالی سروبی کابل را به ارزش ۱۸میلیون و ۲۰۰هزار دالر امریکایی به یک شرکت ترکی و افغانی واگذار کرد که قرار است این پروژه تا هشت ماه آینده تکمیل شود.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انرژی خورشیدی
طالبان
نظرات بینندگان:

ایمیل:
لطفا فارسی تایپ کنید. نوشتن آدرس ایمیل الزامی نیست
میتوانید نام و محل سکونت خود را همراه نظرتان برای چاپ ارسال نمایید
پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است