ماجرای ناراحتی داوودخان در سفر به لیبی
یک سال پس از این سفر، داوودخان در کودتای هفت ثور ۱۳۵۷ کشته شد. قذافی نیز در بیستم اکتبر ۲۰۱۱ توسط ناراضیان لیبی به قتل رسید 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۰    ۱۴۰۳/۷/۲۹ کد خبر: 176173 منبع: پرینت

روز بیستم اکتبر، برابر با سیزدهمین سالروز کشته شدن «معمر قذافی» رییس جمهور و رهبر سابق لیبی است. تصویر زیر، قذافی و محمدداوودخان رییس جمهور سابق افغانستان را در لابی و سالُن فرودگاه «طرابلس» پایتخت لیبی نشان می‌دهد. این که چرا این دو تن به صورت غیررسمی در سالن فرودگاه دیدار کردند، داستانی دارد که در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

داوودخان در زمانی که رییس جمهور افغانستان بود، قصد سفر به لیبی کرد و در رأس هیاتی عازم این کشور شد. مجله «حقیقت» هفت سال پیش به نقل از «عبدالمجید باز» فرد نزدیک به داوودخان و از همراهان رییس جمهور افغانستان در سفر به لیبی، جزئیات این سفر را شرح داده است اما یک نقص در گزارش وجود دارد که تاریخ سفر ذکر نشده است. البته نگارنده تاریخ سفر داوودخان به لیبی را از سایر منابع استخراج کرد که در ماه مه سال ۱۹۷۷میلادی برابر با ثور/اردیبهشت ۱۳۵۶خورشیدی صورت گرفته است. این زمانی بود که داوودخان خود را از شوروی دور کرده بود و قصد داشت که به جهان اسلام و کشورهای عربی نزدیک کند.

به هر حال، وقتی هواپیمای داوودخان و هیات همراه در فرودگاه طرابلس روی زمین نشست، داوودخان تصور می‌کرد قذافی به استقبال وی آمده است اما رهبر لیبی، «عبدالسلام جلود» معاون خود را به استقبال هیئت افغانستان به فرودگاه فرستاده بود. این رفتار، باعث ناراحتی داوودخان شد و به همراهانش گفت که هرگاه قذافی به دیدار وی به اقامتگاه وی آمد، بگویید که رییس جمهور افغانستان کسالت دارد و نمی‌تواند با وی دیدار کند. همین‌طور هم شد و وقتی قذافی به اقامتگاه داوودخان آمد اما به وی گفته شد که رئیس جمهور افغانستان استراحت کرده است و نمی‌خواهد با کسی ملاقات کند.

قذافی، به اندازه پانزده دقیقه در اقامتگاه داوودخان حضور داشت و سپس بدون آن که با رییس جمهور افغانستان دیدار کند، محل را ترک کرد. رفتاری که با داووخان در فرودگاه طرابلس انجام شده بود، چنان بر رییس جمهور افغانستان سخت و گران تمام شده بود که به همراهانش دستور داد هرچه زودتر زمینه سفر به ترکیه را مهیا کنند. یک روز پس از سفر داوودخان به لیبی، مقدمات سفر رییس جمهور افغانستان و همراهانش به ترکیه فراهم شد و داوودخان بدون آن که قذافی را ببیند، عازم فرودگاه طرابلس شد تا به ترکیه برود.
قذافی، وقتی از ماجرا اطلاع یافت، خود را به فرودگاه رساند و با داوودخان در سالن انتظار یا لابی فرودگاه طرابلس دیدار کرد. رهبر لیبی، از بابت این که به استقبال رییس جمهور افغانستان نیامده بود، معذرت‌خواهی کرد اما این عذرخواهی نتوانست رضایت داوودخان را جلب کند و از ناراحتی او بکاهد. در تصویر زیر، هنوز نشانه‌های ناراحتی در چهره داوودخان دیده می‌شود و وی با همین وضعیت، خاک لیبی را ترک کرد.

یک سال پس از این سفر، داوودخان توسط عوامل شوروی در کودتای هفت ثور ۱۳۵۷ کشته شد. قذافی نیز پس از سال‌ها حضور در قدرت بیستم اکتبر ۲۰۱۱ توسط ناراضیان لیبی به قتل رسید.

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داوودخان
سفر لیبی
نظرات بینندگان:

ایمیل:
لطفا فارسی تایپ کنید. نوشتن آدرس ایمیل الزامی نیست
میتوانید نام و محل سکونت خود را همراه نظرتان برای چاپ ارسال نمایید
پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است