نمایشگاه محصولات و تولیدات افغانستان در قزاقستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۴۰۳/۷/۳۰ کد خبر: 176174 منبع: پرینت

یک نمایشگاه بزرگ قالی، جواهرات، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی خانگی و صنعتی، سبزیجات، میوه و محصولات غذایی افغانستان روز یکشنبه ۲۹ (میزان) در شهر آلماتی قزاقستان آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه حدود ۲۵۰ تن از سرمایه‌گذاران خصوصی و صنعتگران افغانستان، تولیدات و محصولات‌شان را در معرض دید و فروش بازدیدکنندگان بین‌المللی قرار دادند.
ده‌ها تن از صنعتگران و بازرگانان زن از افغانستان نیز در این نمایشگاه حضور دارند. قزاقستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که روابط خوبی با حکومت طالبان دارد و در سه سال گذشته توافقاتی با آنها کرده است.
مقامات قزاقستان در آستانه دسامبر سال ۲۰۲۳ اعلام کردند که برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، طالبان را از فهرست گروه‌های «تروریستی» خارج کرده است.

بخش بزرگ این نمایشگاه به نمایش قالی و پارچه‌های دستباف افغانستان اختصاص یافته است. قالی افغانستان در کشور‌های آسیای میانه، منطقه و همچنین کشورهای غربی از شهرت خوبی برخوردار است.
عبدالمنان حیدری، رییس عامل اتحادیه بافندگان و صادر کنندگان قالی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که در شش ماه گذشته، بیشتر از ۵۷۰ هزار متر مربع قالی افغانستان به ۳۰ کشور جهان از جمله ازبکستان، ایتالیا، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان، امارات متحده عربی و چین صادر شده است.
آقای حیدری گفت در سال‌جاری در کشور‌های ازبکستان ، ترکمنستان، چین و عربستان سعودی نیز نمایشگاه‌های قالی افغانستان را برگزار کر‌ده‌اند.
به گفته وی در نمایشگاه کنونی در آلماتی ۲۵ غرفه برای نمایش قالی افغانستان اختصاص یافته و ۳۶ بازرگان و مولد قالی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.
عبدالمنان حیدری، رییس عامل اتحادیه بافندگان و صادر کنندگان قالی افغانستان افزود که در حال حاضر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در افغانستان در صنعت قالی مشغول کار هستند.
ظریف‌ترین قالی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده ۲۲ هزار دلار قیمت دارد و بافنده آن می‌گوید که این قالی در ۱۱ ماه به دست پنج تن از زنان قالی باف در کابل آماده شده است.

در همین حال حدود ۱۳ تن از بازرگانان زن از افغانستان برای نمایش محصولات خود در نمایشگاه محصولات و تولیدات افغانستان در آلماتی قزاقستان از کابل به آلماتی آمده‌اند.
بازرگانان زن در ( ۱۰ ) غرفه این محصولات را به نمایش گذاشته‌اند.
نیلوفر فرزام از نهادی موسوم به «حرکت» می‌گوید که زمینه سفر۱۲ تن از بازرگانان زن را از افغانستان به آلماتی فراهم کرده است تا آن‌ها محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کنند.
ضیا گل عالمی، مسئول شرکت تجارتی حسن‌زاده می‌گوید که زیره، عسل، مملایی/شیلاجیت، چای گیاهی و روغن بادام تلخ را که از فراورده‌های طبیعی ولایت بدخشان افغانستان است در این نمایشگاه عرضه کرده است. او می‌گوید انتظار دارد تمامی فراورده‌هایش را در این نمایشگاه به فروش برساند.

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان نیز با هیات بازرگانان افغانستان به آلماتی آمده است.
آقای عزیزی گفته است که روی موضوعات گوناگون از جمله روابط بانکی، سرمایه‌گذاری در معادن، بهداشت، آموزش، مخابرات و تکنولوژی، و باز شدن دروازه کشورهای عضو آسیای میانه مذاکره خواهد کرد که مسیر مهمی برای تجارت افغانستان با کشورهای روسیه و گرجستان است.
وی گفت که حکومت طالبان در جستجوی بازشدن دروازه آسیای میانه از طریق قزاقستان به روی محصولات و کالاهای افغانستان است. به قول او محصولات افغانی بازار خوبی در روسیه، بلاروس و همچنین گرجستان دارد.

این دومین بار است که بازرگانان افغانستان محصولات خود را در قزاقستان به نمایش می گذراند. پارسال در ماه اوت اولین نمایشگاه محصولات افغانستان در شهر آستانه قزاقستان برگزار شده بود.
این نمایشگاه تا سه روز دیگر به روی مردم باز است.

ببرک احساس
بی‌بی‌سی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تولیدات افغانستان
قزاقستان
نظرات بینندگان:

ایمیل:
لطفا فارسی تایپ کنید. نوشتن آدرس ایمیل الزامی نیست
میتوانید نام و محل سکونت خود را همراه نظرتان برای چاپ ارسال نمایید
پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است